Hyvä hallinto on toimivien kuntapalvelujen edellytys
|
Julkisten palvelujen perustana on hyvä hallinto
Hyvä julkinen hallinto on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun edellytys. Hyvä hallinto on kansalaisia kuuntelevaa ja osallistavaa, avointa ja läpinäkyvää sekä vaikuttavaa. Vain ammattimaisella hallinnollisella valmistelulla voidaan saada aikaan palveluilla tavoiteltuja tuloksia.
Hyvät kuntapalvelut edellyttävät asiantuntijatietoa kuntalaisten palvelutarpeista. Kuntapalveluja on kehitettävä aktiivisesti ja tulevaisuuteen katsoen. Elinvoimainen kunta osallistaa asukkaansa mukaan luomaan hyvinvointia.
Digitalisaation mahdollisuudet on hyödynnettävä ihmiskasvoisesti niin, että lähtökohtana ovat asukkaiden palvelutarpeet.
Työntekijöitä ja viranhaltijoita tulee kannustaa avoimuuteen ja vuoropuheluun kuntalaisten kanssa. Tämä on voitava tehdä turvallisesti ilman pelkoa vihapuheesta tai häirinnästä.
Viestintä ja kieli luovat polun palveluihin
Kuntapalvelujen saavutettavuus edellyttää ammattimaista kuntaviestintää ja tietoa palveluista omalla kielellä. Viestinnällä tuetaan kuntalaisten pääsyä laajasti palveluiden piiriin. Omalla äidinkielellä saadulla kuntaviestinnällä on suuri merkitys yhdenvertaisuuden ja vuorovaikutteisen hallinnon toteutumisessa.
Kansalaisten osallistumista tuetaan kertomalla kunnan toiminnasta ja palveluista selkeässä muodossa, kiinnostavasti eri kanavissa ja eri kielillä.
Avoin päätöksenteko edellyttää hyvää tiedonhallintaa
Avoimessa valmistelussa ja päätöksenteossa käsitellyn tiedon on oltava järjestettyä ja sen käyttöön on voitava palata helposti. Kunnan tiedonhallinnon on oltava ammattimaisesti hoidettua, järjestelmällistä ja jatkuvaa.
Sote- ja maakuntauudistus hyvän hallinnon periaattein
Sote- ja maakuntauudistuksella tulee tavoitella elinvoimaista kunta- ja maakuntarakennetta. Julkisen hallinnon tulee taata kansalaisten tasa-arvoinen kohtelu uudistuksessa. Onnistuneen tuloksen avaimia ovat muutoksen riittävästi resursoitu ammattimainen valmistelu, johtaminen ja viestintä kansalaisille.
Uudistuksessa tulee korostaa myös terveyttä edistävien palvelujen merkitystä. Kirjasto-, museo-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalvelut ehkäisevät terveydellisiä ongelmia. Suun terveydenhuolto ehkäisee suun ja muita sairauksia. Ehkäisevä työ on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempaa kuin ongelmien korjaaminen jälkikäteen.
Hyvällä johtamisella, viestinnällä ja yhteistoiminnalla varmistetaan muutosta toteuttavan henkilöstön sitoutuminen ja hyvinvointi.
(Piirrokset: Karoliina Pertamo)