Tietoa Mentorointioppaasta

Hankkeen tuloksena laadittu Mentorointiopas on tarkoitettu erityisesti Akavan Erityisalojen ammatinharjoittajien ja yrittäjien jäsenpalveluksi ehdotettavaa mentorointiohjelman suunnittelua varten, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muissa mentorointihankkeissa ja -ohjelmissa.

  

Siihen on koottu keskeiset tiedot mentoroinnista oman pilottihankkeen lisäksi erilaisten muiden hankkeiden ja ohjelmien kokemusten sekä mentorointitutkimuksen pohjalta. Opasta varten projektipäällikkö kävi läpi Suomessa toteutettuja mentorointiprojekteja, mentorointia koskevaa suomalaista ja muuta kirjallisuutta sekä pilottiprojektissa kertyneitä osallistujien ja projektin vetäjien kokemuksia. 

 

Opas jakaantuu neljään päälukuun: Mentorointi eilen ja tänään, Mentoroinnin teoria ja tutkimus, Ammatinharjoittaja- ja yrittäjämentorointi sekä Akavan Erityisalat ry:n mentorointimalli. Lisäksi se sisältää luettelon tietolähteistä ja liitteet, joissa on mallit eettiseksi ohjeistoksi, hakulomakkeiksi, haastattelulomakkeeksi, sopimukseksi, nelikenttäanalyysiksi ja päiväkirjaksi.

  

Oppaan tavoitteena on antaa lukijalle perustiedot mentoroinnista hiljaisen tiedon ja taidon siirtämisen menetelmänä alkaen käsitteistä, tutkimuksesta ja koulutuksesta mentoroinnin tavoitteisiin, valmennukseen ja yleisiin toimintatapoihin saakka. Taustatiedoissa on esimerkkejä toteutetuista mentorointihankkeista korkeakouluissa, yrityksissä ja järjestöissä.

 

Pilottiprojektin kokemuksista ehdotuksia hyviksi käytännöiksi:

 

Tiedottaminen

  • jäsenkirjeet ammatinharjoittaja- ja yrittäjäjäsenille, artikkelit liiton lehdessä
  • tiedotteet jäsenjärjestöille ja artikkelit jäsenjärjestöjen lehdissä
  • tiedotteet osallistujille noin kerran kuussa sähköpostitse kesäaikaa lukuun ottamatta

  

Sitouttaminen

  • riittävä tiedottaminen käynnistysvaiheessa
  • osallistujien haastattelut mentorointiparien muodostamiseksi ja soveltuvuuksien miettiminen kokemuksen ja tuntemuksen pohjalta
  • mentorointi- ja vuorovaikutuskoulutukset käynnistysvaiheessa
  • riittävä tiedottaminen ja ohjaus osallistujille sekä käytettävissä oleminen ja keskustelut
  • toivomusten mukaisten koulutusten tarjoaminen
  • yhteishengen luominen koulutusten yhteydessä
  • ohjatut mentoroinnit
  • luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen kaikissa yhteyksissä
  • itsenäiseen kunkin omaan toimintatapaan kannustaminen ja vapaaehtoisuuden korostaminen

  

Kahden- tai kolmenkeskiset mentoroinnit yrittäjän tukena

  • pääosin yksinyrittäjien kannalta hyödyllistä keskustella muiden yksinyrittäjien kanssa – parimentorointia ja vertaismentorointia
  • työyhteisön puuttuminen voi osittain korvautua
  • aktori oppii mentorin kokemuksista – ja päinvastoin
  • mentori oppii uusia asioita ja ajattelutapoja aktorilta – ja päinvastoin
  • luottamuksellisessa suhteessa ideoiden testaaminen mahdollista
  • vaihtoehtoisten toimintatapojen vertailu mahdollista ja tuloksellista
  • käytännön neuvojen saaminen ja vaihtaminen, myös yritystoiminnan ja muun elämän yhdistämisen osalta
  • uusien yhteistyösuhteiden syntyminen ja verkostoituminen
  • mahdollisuus keskittyä aktorin kannalta tärkeimpiin ja ajankohtaisimpiin kysymyksiin
  • mahdollisuus mentorilla kyseenalaistaa omia vakiintuneita toimintatapojaan
  • tilaisuus tutustua oman alan ammattilaiseen, mutta myös jonkin muun alan osaajaan
  • tilaisuus omien ajatusten peilaamiseen

  

Merja Isotalo: Mentorointiopas. Akavan Erityisalat ry, Uudenmaan ELY-keskus, Euroopan Unioni – Euroopan sosiaalirahasto. Helsinki 2010. 80 s.