Hyvä hallinto on toimivien palvelujen edellytys

  • Hyvinvointialueuudistus tulee valmistella ja toteuttaa avoimesti ja osallistavasti asiantuntevin resurssein. Tämä on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun edellytys.

  • Viestintään on panostettava ja huolehdittava kielellisten oikeuksien toteutumisesta. Palvelujen saavutettavuus ja hallinnon vuorovaikutteisuus edellyttävät hyvinvointialueiden omaa ammattimaista viestintää. Kansalaisten on saatava tietoa palveluista omalla kielellä.

  • Kilpailutettaessa hankintoja ja esimerkiksi asiantuntijapalveluja kuten tulkkausta tulee erityisesti huomioida palvelulta edellytettävä laatu.

  • Huolehditaan ammattimaisesta tiedonhallinnasta. Avoimessa valmistelussa ja päätöksenteossa käsitellyn tiedon määrä on suuri. Siksi tiedon on oltava järjestettyä ja sen käyttöön on voitava palata helposti. Tämä edellyttää, että hyvinvointialueiden tiedonhallinnan on oltava ammattimaisesti hoidettua, järjestelmällistä ja jatkuvaa.