Hyvä hallinto on toimivien palvelujen edellytys
- Hyvinvointialueuudistus tulee valmistella ja toteuttaa avoimesti
ja osallistavasti asiantuntevin resurssein. Tämä on kansalaisten yhdenvertaisen
kohtelun edellytys.
- Viestintään on panostettava ja huolehdittava kielellisten
oikeuksien toteutumisesta. Palvelujen saavutettavuus ja hallinnon
vuorovaikutteisuus edellyttävät hyvinvointialueiden omaa ammattimaista
viestintää. Kansalaisten on saatava tietoa palveluista omalla kielellä.
- Kilpailutettaessa hankintoja ja esimerkiksi asiantuntijapalveluja
kuten tulkkausta tulee erityisesti huomioida palvelulta edellytettävä laatu.
- Huolehditaan ammattimaisesta tiedonhallinnasta. Avoimessa
valmistelussa ja päätöksenteossa käsitellyn tiedon määrä on suuri. Siksi tiedon
on oltava järjestettyä ja sen käyttöön on voitava palata helposti. Tämä
edellyttää, että hyvinvointialueiden tiedonhallinnan on oltava ammattimaisesti
hoidettua, järjestelmällistä ja jatkuvaa.