Teorian, käytännön ja työelämälähtöisyyden vuoropuhelu korkeakoulutuksen kivijalkana
Jäsentemme edustamien asiantuntija-alojen merkitys on tärkeä nyky-yhteiskunnassa. Generalistialojen laaja-alaiset tieteelliset ja teoreettiset opinnot luovat perustan, jota hyödyntämällä voi samalla koulutuksella suuntautua laajasti eri tehtäviin. Tämän rinnalla tarvitaan joustavia siirtymäväyliä eri oppiaineiden välillä niin, että opiskelija voi muokata tutkintoaan oman kiinnostuksen ja työelämän tarpeiden mukaisesti.
Opiskelun ja työn vuoropuhelua sekä työnteon muuttamista opinnoiksi on mallinnettu monin tavoin. Mallit liittyvät esimerkiksi aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, työharjoittelujen hyödyntämiseen, muuntokoulutuksiin sekä siihen, että opiskelijat osallistetaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Lisäksi työn ns. opinnollistamisella muutetaan opintojen aikaisen työssäkäynnin tuottama osaaminen opintopisteiksi. Opiskelijat tekevät työtä opintojen ohella sekä taloudellisista että työllistymistä edistävistä syistä.
Suomen kilpailukyky linkittyy kansainvälisen osaamisen parempaan hyödyntämiseen. Kansainvälistä osaamista ei hyödynnetä riittävästi. Kielitaitovaatimukset ja asenteet ovat suurimpia esteitä kansainvälisten osaajien työllistymiselle Suomessa.