Uutiset

rss Uutiset

12.5.2021 8.10

Kuormittava koronakevät - Akavan Erityisalojen opiskelijakyselyn tuloksia

Tutustu maalis-huhtikuun vaihteessa 2021 tehdyn opiskelijakyselyn tuloksiin.

Nuori nainen istuu sohvalla jalat kippurassa, käsivarret niiden ympärillä ja katsoo kaukaisuuteen huolestuneen näköisenä.

Kyselyyn vastasi 372 opiskelijaa. 71 % vastaajista opiskeli yliopistossa ja 29 % ammattikorkeakoulussa. Vastanneista 97 % suoritti joko ylempää tai alempaa korkeakoulututkintoa.


Yleisimmät opiskelualat vastanneiden keskuudessa oli humanistinen ala (34 %) ja kasvatusala (30 %). Vastauksia tuli myös muutamalta tohtorin tutkintoa tekevältä. Tässä jutussa tarkastellaan perustutkinto-opiskelijoiden tilannetta.


Eriarvoistavat koronakokemukset

Suurin osa (69 %) opiskelijoista kokee suoriutuneensa opinnoistaan poikkeusajasta huolimatta hyvin. Moni on kuitenkin huolissaan omasta jaksamisestaan koronatilanteen pitkittyessä. Yleisesti ottaen koronatilanne on kuormittanut opiskelijoita, mutta jokaisen yksilöllinen elämäntilanne vaikuttaa vahvasti siihen, miten etäajan opinnot on kokenut. Osalle korona-ajan etäopiskelu sopii hyvin, osa tuntee huonoa omatuntoa siitä, että itsellä menee hyvin ja ovat huolissaan kavereidensa voinnista. Toisilla on taas ollut suuria haasteita jaksamisen, opiskelun ja toimeentulon suhteen poikkeusolojen aikana. Poikkeustilanne on kuormittanut erityisesti niitä opiskelijoita, joilla ei ollut entuudestaan vahvaa tukiverkostoa.


Opiskelijoiden hyvinvointitaidot ovat olleet koetuksella pandemian aikana. Sosioekonominen asema aiheuttaa eriarvioisuutta myös opiskelijoiden kesken. Korona-ajan kokemuksiin ovat vaikuttaneet vahvasti mm. oma terveydentila (psyykkinen ja fyysinen), sosiaalinen verkosto, asunnon koko ja toimeentulo. Kyselyn avoimet vastaukset tuovat esille erilaisia tilanteita. Esimerkiksi korona-aikaan opiskelunsa aloittaneet eivät ole päässeet osaksi opiskelijayhteisöä tai moni kuormittuu siitä, että koko elämänpiiri on supistunut pieneen asuntoon. Osa kokee kuitenkin saaneensa opintoja tehtyä enemmän, koska elämässä ei ole muutakaan sisältöä tällä hetkellä. Etäaika on tuonut osalle helpotusta eri velvollisuuksien yhteensovittamiseen, kuten opiskelun, työnteon tai perhe-elämän yhdistämineen.

 

Vaikka etäopinnot sujuisivat hyvin, on suuri osa opiskelijoiden elämästä ollut kampuksella tai kodin ulkopuolella. Opiskelijat kaipaavat kirjastoja, erilaisia julkisia työtiloja, opiskelijaruokailua ja opiskelijaliikuntaa. Käytännössä on opinnot ovat vaikeutuneet esimerkiksi sen vuoksi, että kun kirjastot ovat olleet kiinni. Monilla myös gradun aineistonkeruuseen liittyvät suunnitelmat ovat menneet uusiksi.


Myös huoli omasta toimeentulosta on suuri, konkreettinen ja kuormittava.  Kotona ruokailuun menee myös helposti enemmän rahaa kuin tuettuun opiskelijalounaaseen.


"Opiskelija-identiteettini on kadonnut, enkä enää koe naulakossa roikkuvaa haalaria omakseni. Vaikka omalla kohdallani kaikki asiat ovat menneet kuin sadussa konsanaan, niin olen huolissani henkisestä jaksamisestani pandemian pitkittyessä."

 

"Rahasta on paljon huolta, koska kesätöitä on vaikea saada ja pelkään etten saa riittävästi opintopisteitä ja joudun maksamaan opintotukea takaisin. Opintolainaa kertyy valtavia määriä, koska rahaa ei tule juuri mistään."

 

"Eniten kaipaan opiskeluyhteisön spontaania vuorovaikuttamista, jota aidossa oppimisympäristössä tapahtuu. Myös yhteenkuuluvuus opiskelijayhteisöön on karissut, koska ei näe ihmisiä. Yksiön ollessa koti ja opiskelupaikka, se on todella tympeää ja orientoituminen eri opintojaksoille on haastavaa, koska kaikki tapahtuu pienessä tilassa eikä tapahdu paikan vaihtamista, jolloin aivotkin orientoituisivat aivan eri tavalla, virkeästi uuteen oppituntiin, kun ympäristö välillä vaihtuisi."

 

"Itselläni opinnot ovat sujuneet suunnitelmien mukaan. Tällä hetkellä käymäni opinnot ovat sivuaineopintoja ja muutenkin tilanteesta huolimatta täysin etänä suoritettavia. Muutenkin elämäntilanteeni on kaikin puolin hyvä, sillä asun yhdessä avopuolisoni kanssa ja pystyn silloin tällöin tapaamaan paria ystävääni. Vaikka itselläni on kaikki hyvin, tuntuu tilanne silti todella rankalta. Kotoa ei pääse minnekään ja koko päivä menee tietokoneen ääressä istuen. Kaipaan erityisesti opiskelijatapahtumia, joissa pääsi tapaamaan tuttuja ja juttelemaan asioista. Välillä tilanne tuntuu todella ahdistavalta, perheeni asuu toisella puolella Suomea ja koronan takia pystyn tapaamaan heitä entistä harvemmin. Stressi ja ahdistus tulevaisuuteen liittyen ovat usein läsnä. Olen kuitenkin onnekas, sillä onnistuin saamaan kesäksi työtä ja ympärilläni on hyvät tukiverkostot. Kaikkein eniten olen huolissani opiskelijoista, joilla ei samanlaisia tukiverkostoja ole ja mahdollisuudet päästä avun piiriin ovat ruuhkautuneiden palvelujen takia heikot."


Opiskelijoiden koronakokemukset keväältä 2020 ja 2021

Seuraavat väitteet on kysytty Akavan Erityisalojen opiskelijajäseniltä sekä keväällä 2020 että keväällä 2021. Opiskelijoiden näkemykset koronapandemian vaikutuksista omiin opintoihin ovat pysyneet melko samankaltaisina. Noin 1/3 opiskelijoista arvio opintojensa viivästyvän pandemian vuoksi. Tämä on saman suuntainen tulos kuin aikaisemmin esitelty tulos, jonka mukaan noin 2/3 opiskelijoista arvioi selvinneensä opinnoistaan poikkeusajasta huolimatta hyvin.

 

Arviot kesätöiden saatavuudesta ovat paremmat keväällä 2021 kuin keväällä 2020, mutta taas keväällä 2021 useampi vastaaja arvioi valmistumisensa viivästyvän. Kuitenkin puolet opiskelijoista kertoo toimeentulonsa vaikeutuneen.


52 % vastaajista arvioi opintojensa työmäärän lisääntyneen pandemian aikana. Ohessa on vastaajien ajatuksia opinnoista pandemian aikana:


"Opiskelijana asun pienehkössä yksiössä ja teen kaiken samassa tilassa: opiskelen, syön, vietän vapaa-aikaa ja nukun. Etäopiskelupuitteeni ovat hieman puutteelliset ja huomaan, että kaipaan kirjastoja valtavasti. Pandemia on tehnyt ikävän leiman opiskelijoita kohtaan, sillä joitakin tartuntaryppäitä on lähtenyt opiskelijoiden tapahtumista liikkeelle. Tämä tuntuu todella pahalta, koska itse olen tehnyt kaiken rajoitusten mukaan enkä ole nähnyt juuri ketään.”


"Korkeakouluopiskelijat ovat suurin osa nuoria aikuisia, kuten itsekin olen vasta 21-vuotias. Jostain syystä ajatellaan, että me opiskelijat olemme aikuisia ja kyllä me pärjäämme, opiskelu on meidän työtä ja etäopiskelu sujuu moitteettomasti. Kuitenkin opiskeluajat ovat nuoruutta, elämänvaihetta, jossa pitäisi saada kokeilla uusia asioita ja kerätä kokemuksia. Opiskeluissa vahvana on opiskelijakulttuuri, joka loistaa poissaolollaan vaikka etätapahtumat ovatkin monet tosi kivoja. Aiemmin opiskelun vastapainoksi on saanut iltoja kavereiden kanssa, nyt tilalla on valtava huoli omasta jaksamisesta, läheisistä ja koko maailmantilanteesta."

 

"Opintojen työmäärä tehtävineen vaikuttaa suurelta, ehkä suuremmalta kuin ennen koronaa. Sen takia ei pysty suorittamaan niin montaa kurssia kuin haluaisi ja edistyminen viivästyy. Muutoin korona-ajassa on paljon hyvääkin laajemmin ajateltuna, ja etäopinnot sopivat itselleni hyvin."

 

"Aloitin opinnot syksyllä. En ole tavannut yhtäkään opettajaani, tai kokenut minkäänlaista henkilökohtaista kontaktia heihin. En ole päässyt vielä kertaakaan kokemaan lähiopetusta yliopistossa, ja itseopiskelua tukevat tilat kampuksella ovat kiinni. Onnekkaasti alkusyksyn hyvän tuutoritoiminnan myötä olen saanut jonkin verran kavereita, joilta saa tukea opinnoissa, mutta tiedän, että monet eivät ole saaneet vielä ollenkaan opiskelijakavereita."


 

Tyytyväisyys opetukseen ja YHTS:n palveluihin

Seuraavista tyytyväisyyttä koskevista arvioista on jätetty pois en osaa sanoa -vastaukset, sillä kaikilla vastaajilla ei välttämättä ole kokemusta esimerkiksi koulutusohjelman antamasta opetuksesta ennen koronapandemiaa tai YTHS:n palveluista.

 

Ennen pandemia-aikaa kaikista perustutkinto-opiskelijoista 81 % oli tyytyväisiä oman koulutusohjelmansa antamaan opetukseen ja pandemian ajan opetukseen tyytyväisiä vain 56 %. Yliopisto-opiskelijat ovat hieman tyytyväisempiä opetukseensa kuin ammattikorkeakouluissa opiskelevat.

 

YTHS:n palveluihin on tyytyväisiä puolet vastaajista, mutta YTHS:n mielenterveysteen ja jaksamiseen liittyviin palveluihin vain 29 %. Näiden vastausten perusteella ammattikorkeakouluopiskelijoiden siirtyminen YTHS:n palveluiden piiriin ei ole tapahtuvat aivan saumattomasti, sillä vain 36 % amk-opiskelijoista on tyytyväisiä.


Huoli omasta työllistymisestä

Huoli työelämään siirtymisestä näkyy vastauksissa. ¾ vastaajista kokee, että työelämäyhteyksien luominen on hankaloitunut koronapandemian vuoksi. Akavan Erityisjäsenten opiskelijajäsenet opiskelevat erilaisilla aloilla, joiden työllisyysnäkymät ovat erilaisia. On niitä, joiden opiskelema ala on kokenut kovia pandemia myötä ja niitä, joita työllistyminen valmistumisen jälkeen ei huoleta.

 

Avovastauksista kävi ilmi, että moni kokee kilpailun työ- ja harjoittelupaikoista olevan kovaa. Opiskelijoilla on myös huoli siitä, millaisen loven pandemia-aika jättää omaan ansioluetteloon. Opiskelijoiden välisen kanssa käymisen vähentymisen vuoksi kaikenlainen verkostoituminen ja epävirallinen työelämää liittyvä keskustelu sekä tiedonsaanti on hankaloitunut.

 

Niille, jotka ovat päässeet työharjoitteluun, on voinut kokonaan etänä tehty jakso tuoda hyvin epärealistisen kuvan siitä, mitä alalla työskentely oikeasti on. Osalla on myös huoli siitä, että oman kliinisen osaamisen taso ei ole riittävä, koska pandemia-aikana tehdyt harjoittelut eivät ole kasvattaneet riittävästi osaamista ja/tai ammatillista itseluottamusta.

 

Opiskelijoilta kysyttiin myös minkälaisesta ammattiliiton palvelusta, toiminnasta tai tuesta olisi tässä tilanteessa eniten hyötyä. Opiskelijat toivoivat heidän etujensa ajamista ja opiskelijoiden tilanteen esille nostamista. Tätä työtä tehdään vaikuttamalla mm. työvoima- ja koulutuspoliittisiin ratkaisuihin, esimerkiksi  Akavan Opiskelijoiden kautta. Korkeakouluopiskelijoiden edunvalvontaan liittyviä teemoja on paljon kuten korkeakoulujen rahoitus, opiskelijoiden toimeentulo tai opiskelijoiden jaksamisen tukeminen.

 

Vastaajat kaipasivat myös omaa työllistymistä edistäviä palveluita sekä toimintaa, joka vahvistaa uskoa tulevaan. Tähän keinoina on esimerkiksi erilaiset Akavan Erityisalojen webinaarit ja urapalvelut. Kesäduunari-info palvelee jälleen niitä nuoria, jotka ovat saaneet kesätyöpaikan.


> Opiskelijakysely: ”Zoom-luennot ja itsenäinen puurtaminen opiskelijaelämän ainoa sisältö”

> Akavan Erityisalat: Opiskelijoiden tulevaisuudenuskoa lujitettava – neljä teesiämme

 

Lisätietoja:

tiedontuotannon asiantuntija Hanna Koskenheimo, p. 0201 235 368


 

 


Palaa otsikoihin