Blogi

9.3.2023 13.30

Jatkuva oppiminen on elinikäinen oikeus

Hanna Koskenheimo, tiedontuotannon asiantuntija, Akavan Erityisalat


Koulutusjärjestelmämme tulee tarjota myös aikuisille mahdollisuuksia laajentaa osaamistaan ja/tai vaihtaa ammattia. Suomalaisten osaamistasosta huolehtiminen on yksi avaintekijä Suomen menestyksessä.

Jatkuvan oppimisen tärkeys ja sen roolin vahvistaminen on yleisesti tunnistettu yhteiskunnassa. Epävarmuutta kytkeytyy kuitenkin siihen, mitkä ovat parhaat keinot varmistaa jatkuvan oppimisen toteutuminen koko väestölle ja miten tämä rahoitetaan. 


Akavan Erityisalat haluaa muistuttaa, että myös korkeakoulutetut tarvitsevat jatkuvan oppimisen palveluja. Yksilöt kaipaavat tietojensa ja taitojensa päivittämistä alati muuttuvassa työelämässä, ja suomalainen yhteiskunta tarvitsee menestyäkseen osaavaa työvoimaa. Korkeakoulujen ja työnantajien tulee kantaa vastuunsa jatkuvasta oppimisesta. Korkeakoulutetuilla tulee olla mahdollisuuksia täydennys- ja erikoistumiskoulutuksiin, ja näistä tulee olla saatavilla kattavasti tietoa.


Suomen valtion on tarjottava kansalaisille mahdollisuus kouluttautua eri elämäntilanteissa ja työnantajien on huolehdittava henkilöstönsä osaamisesta. Koulutuspääoma ja jatkuva oppiminen tuovat kilpailukykyä suomalaisille yrityksille ja työantajille. Varsinkin nykyisessä demografisessa tilanteessa, jossa työikäisten määrä vähenee, jatkuva oppiminen on tärkeä sijoitus.


Lisä- ja täydennyskouluttautumiselle on kehitettävä toimivia malleja, joilla pystytään vastaamaan nopeastikin muuttuvan työelämän vaatimuksiin. Tämän suhteen on otettava huomioon myös työn murroksesta aiheutuvat yksilöiden erilaiset tilanteet ja tarpeet sekä näihin vastaaminen oikea-aikaisesti.


Vapaalla sivistystyöllä on tärkeä merkitys jatkuvan oppimisen ja täydennyskoulutuksen mahdollistajana. Erikoistumisopintoja ja täydennyskoulutusten sisältöjä tulee saada avointen korkeakoulujen opintoihin, jolloin koulutukset ovat kaikkien ulottuvilla. 


Keskusteluissa on noussut esille myös tutkintoa pienempien koulutuskokonaisuuksien hyödyntäminen. Aika näyttää, muodostuuko pienissä opintokokonaisuuksissa myös pieniä ja harvinaisia aloja palvelevaa tarjontaa. Tämä vaatii myös työelämältä kykyä tunnistaa ja tunnustaa tutkintoa pienempien opintokokonaisuuksien arvo ja hyöty.


Resursseja tulee toki suunnata ilman tutkintoa oleville, mutta eläkeiän noustessa ja urien pidentyessä on muistettava myös, että omasta osaamisesta huolehtiminen ja sen päivittäminen on avaintekijä työmarkkinoilla pysymiselle. Ikäsyrjintä alkaa vaikeuttaa työnhakua jo siinä vaiheessa, kun työuraa on jäljellä vielä noin 20 vuotta.


Jatkuvan oppimisen kysymyksissä täytyy aina muistaa myös yksilönäkökulma. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpan tutkimuksessa selvitettiin työikäisten näkemyksiä jatkuvasta oppimisesta. Uuden oppiminen koettiin tärkeänä ja sen hyötynä nähtiin oman ammattitaidon kehittäminen sekä työhyvinvoinnin lisääntyminen.  Suurimpia koulutukseen osallistumisen esteitä olivat ajan ja/tai rahan puute. 


Ehdotuksemme

Työnantajien tulee huolehtia henkilöstönsä osaamisen kehittämisestä. Työelämässä välttämättömän oppimiseen tulee olla mahdollisuus työajalla.


Korkeakoulujen erikoistumisopinnoille ja täydennyskoulutuksille taataan jatkuvuus ja tukevampi rahoituspohja. Näitä nopeasti muuttuvan työelämän haasteisiin vastaavia koulutusmuotoja tarvitaan tutkintoon johtavien koulutusten lisäksi.


Yhdeksi jatkuvan oppimisen rahoituskanavaksi nostetaan osaamistili ja osaamisseteli. Osaamistili on työntekijöiden ja työnantajien osaamisvakuutusmaksulla rahoitettava malli. Siinä jokainen työikäinen saisi käyttöönsä osaamissetelin, jolla voisi maksaa tutkinnon jälkeisen kouluttautumisen kustannuksia.


Aikuiskoulutus ulotetaan tasapuolisesti kaikille, myös esimerkiksi työttömille, alan vaihtajille, ammatinharjoittajille sekä yrittäjille. Osaamistilin ja osaamissetelin käyttäminen rahoitusmuotona edistää myös tätä tavoitetta.


Työttömien opiskelua työttömyysetuudelle laajennetaan. Korkeakoulutettuihin työnhakijoihin sovelletaan nyt peräti kolmea eri työttömyysetuutta: omaehtoista, sivutoimista ja lyhytkestoista opiskelua työttömyysetuudella. Käytänteet ovat kirjavat ja eriarvoistavat. Lyhyeen, taitoperusteiseen täydennyskoulutukseen paras näistä malleista on lyhytkestoinen opiskelu työttömyysetuudella, jossa oikeus opiskeluun myönnetään 6 kuukaudeksi ilman opintojen edistymisen seurantaa ja opintopisterajoitteita. Tämä tuki tulee ulottaa myös alle 25-vuotiaille. Tämän tuen laajempi käyttö vähentäisi myös turhaa byrokratiaa.


Koulutusrahaston aikuiskoulutustuen myöntämisen kriteerejä muutetaan. Nykyisin työssäolon vuosivaatimus on nostettu kahdeksaan, eli seitsemällä työkokemusvuodella ei saa etuutta lainkaan. Järjestelmää tulee muuttaa niin, että esimerkiksi yksi täysi työkuukausi kerryttäisi kaksi koulutustukeen oikeuttavaa kuukautta. Aikuiskoulutustuen maksimi olisi nykyinen 15 kuukautta. Opintojen päätyttyä oikeus tukeen latautuisi uudelleen.


> Tutustu Akavan Erityisalojen eduskuntavaaliteemoihin



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja