Yhteistoimintalaki on uudistettu, uusi laki voimaan 1.1.2022
Yhteistoimintalain kokonaisuudistus on viimein toteutettu. Vuoden 2022 alussa voimaan tullut uusi yhteistoimintalaki koostuu neljästä kokonaisuudesta. Ne ovat jatkuva vuoropuhelu, muutosneuvottelut, tiedottaminen liikkeen luovutuksen, sulautumisen ja jakautumisen yhteydessä sekä henkilöstön hallintoedustusta koskeva sääntely. Mikäli lakiuudistus toteutetaan työpaikoilla kuten on tarkoitettu, muutokset organisaatiokulttuurissa voivat olla merkittäviäkin. Lain toteuttaminen tarkoitustaan vastaavalla tavalla on työpaikoilla toimivien osapuolten varassa.
Tässä artikkelissa selvitetään uuden lain keskeisintä
sisältöä ja rakenteellisia muutoksia verrattuna aiempaan lakiin. Erityisesti
keskitytään jatkuvaan vuoropuheluun, koska se on olennaisin menettely
toimintakulttuuria muutettaessa. Toisaalta jatkuvaan vuoropuheluun on
sisällytetty useita aiemman lain menettelyjä.
Myös muutosneuvotteluja koskeva sääntely käydään tarkasti
läpi. Muutosneuvotteluja käydään uuden lain mukaan, kun työnantaja harkitsee
yritystoimintaa koskevia ratkaisuja, joilla hän arvioi olevan laissa todettuja
henkilöstövaikutuksia, esimerkiksi muutoksia työmenetelmiin, töiden
järjestelyihin, työtilojen järjestelyihin tai säännöllisen työajan
järjestelyihin tai näiden arvioidaan johtavan henkilöstövähennyksiin. Neuvotteluvelvoitteen
piirissä on lain nojalla nyt myös työnantajan taloudellis-tuotannollisella
irtisanomisperusteella harkitsema työntekijän työsopimuksen olennaisen ehdon
yksipuolinen muuttaminen.
Tekstissä tuon esille myös perusteluja ja eduskunnan
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnössä TyVM 18/2021 todettuja lausumia,
joilla on merkitystä lain soveltamisessa.
Missä yhteistoimintalakia sovelletaan?
Lain soveltamisen piirissä olevat työnantajat ovat ennallaan. Lakia sovelletaan taloudellista toimintaa harjoittaviin yrityksiin ja yhteisöihin, riippumatta siitä, onko toiminta tarkoitettu voittoa tuottavaksi vaiko ei. Lain piirissä ovat myös sivuliikkeet, mukaan luettuna ulkomaisten yhteisöjen Suomessa toimivat sivuliikkeet.
Toinen soveltamisedellytys koskee henkilöstön säännöllistä lukumäärää,
jonka on säännöllisesti oltava vähintään 20. Työntekijöiksi luetaan
työsopimussuhteiset työntekijät, työsuhteen muodosta riippumatta. Lain piirissä
ovat vakituiset, määräaikaiset ja osa-aikaiset työntekijät sekä työsuhteinen
johto.
Hallintoedustusta koskevaa sääntelyä sovelletaan suomalaiseen
osakeyhtiöön, osuuskuntaan ja muuhun taloudelliseen yhdistykseen,
vakuutusyhtiöön sekä liike-, osuus- ja säästöpankkiin, jonka työsuhteessa
olevan henkilöstön määrä Suomessa säännöllisesti on vähintään 150.
Mitä uudistuksella tavoitellaan?
Lain tarkoitusta koskevasta pykälästä käy ilmi lain tavoite.
Se ohjaa lain soveltamista. Verrattuna aikaisempaan, lain tarkoituksessa painotetaan
yrityksen toiminnan jatkuvaluonteisen kehittämisen lisäksi työyhteisön jatkuvaluonteista
kehittämistä sekä toiminnan tuloksellisuuden ja henkilöstön työhyvinvoinnin
parantamista. On aiheellista painottaa myös henkilöstön
vaikutusmahdollisuuksien turvaamista lain piirissä olevissa työnantajan päätösasioissa.
Lain tarkoituksena on
- edistää työpaikoilla toimintakulttuuria, jossa työnantaja ja
henkilöstö toimivat yhteistoiminnan hengessä toistensa oikeuksia ja
velvollisuuksia kunnioittaen ja ottaen samalla huomioon toistensa edut
- kehittää yrityksen toimintaa ja työyhteisöä jatkuvaluonteisesti sekä parantaa toiminnan tuloksellisuutta ja työhyvinvointia
- turvata riittävä ja oikea-aikainen tiedonkulku työnantajan ja henkilöstön välillä sekä turvata henkilöstölle vaikutusmahdollisuuksia yrityksen päätöksenteossa silloin, kun se koskee heidän työtään, työolojaan tai asemaansa yrityksessä
- tiivistää työnantajan, henkilöstön ja työvoimaviranomaisten yhteistoimintaa työntekijöiden aseman parantamiseksi ja heidän työllistymisensä tukemiseksi toimintamuutosten yhteydessä.
Uuden yhteistoimintalain neljä kokonaisuutta
I Jatkuva vuoropuhelu
Mitä jatkuva vuoropuhelu on?
Työnantajan on uuden lain mukaan käytävä säännönmukaista
vuoropuhelua henkilöstön edustajan kanssa yrityksen tai yhteisön toiminnan sekä
työyhteisön kehittämiseksi asioista, jotka ovat lain piirissä. Jatkuvan
vuoropuhelun piiriin on yhdistetty aiemman lain eri menettelyjä.
Vuoropuhelu tarkoittaa uudessa laissa osapuolten välistä
asioiden käsittelyä, jolla edistetään riittävää ja oikea-aikaista tiedonkulkua
työnantajan ja henkilöstön välillä sekä henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia asioissa,
jotka koskevat heidän työtään, työolojaan tai asemaansa. Käytännössä
vaikutusmahdollisuudet toteutuvat, kun henkilöstöllä on tosiasiassa
mahdollisuus vaikuttaa työnantajan päätöksentekoon lain piirissä olevissa
asioissa.
Jatkuvan vuoropuhelun tavoitteena on luoda pohja työnantajan
ja henkilöstön keskinäisten suhteiden kehittymiselle. Vuoropuhelulla
tavoitellaan organisaation toiminnan ja työyhteisön kehittämistä ennakoivasti, suunnitelmallisesti
ja pitkäjänteisesti. Vuoropuhelun tavoitteena on löytää keinoja kehittää
organisaation ja työyhteisön toimintaa. Osa tätä on henkilöstön osaamisen ja työhyvinvoinnin
kehittäminen. Vuoropuhelussa voidaan myös
ennakoivasti varautua tuleviin muutoksiin yrityksen toiminnassa.
Jatkuva vuoropuhelu on uudessa laissa säännelty
yleisluonteisesti. Tällä pyritään siihen, että vuoropuhelua toteutettaessa pystyttäisiin
keskittymään kunkin yrityksen omassa toiminnassa tärkeisiin kysymyksiin, mikä edellyttää
sekä yrityksen johdolta että henkilöstöedustajilta vahvaa yhteistä otetta. Laissa
on todettu jatkuvan vuoropuhelun sisällölliset ja laadulliset reunaehdot.
Osana jatkuvaa vuoropuhelua laaditaan ja päivitetään
työyhteisön kehittämissuunnitelma, joka vastaa osittain sisällöltään aiemman
lain henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaa.
Jatkuvan vuoropuhelun osapuolet ja toteuttamisen rytmi sekä vuoropuhelua koskeva laadullinen vaatimus
Työnantajan ja henkilöstön edustajien on käytävä
vuoropuhelua vähintään neljännesvuosittain, jos toisin ei sovita. Kuitenkin,
jos työntekijöiden määrä on 20–29, vuoropuhelua on järjestettävä vähintään
kaksi kertaa vuodessa, jos ei toisin sovita. Toisin sopimisen mahdollisuutta ei
ole siitä, että vuoropuhelua ei toteutettaisi ollenkaan.
Vuoropuhelua on järjestettävä kerran vuodessa silloin, kun henkilöstöllä
tai henkilöstöryhmällä ei ole edustajaa, kuten luottamusmiestä, luottamusvaltuutettua
tai yhteistoimintaedustajaa. Työnantaja toteuttaa tällöin
vuoropuheluvelvoitteen koko henkilöstön tai yksittäisen henkilöstöryhmän
kanssa.
Osapuolilla on oikeus ja mahdollisuus sopia myös tarvittaessa käytävästä vuoropuhelusta.
Työnantaja vastaa jatkuvan vuoropuhelun toteuttamisen
käytännön järjestelyistä. Vuoropuhelun on oltava luonteeltaan
rakentavaa ja osapuolten on otettava huomioon toistensa edut, tarpeet ja asema.
Jatkuvan vuoropuhelu kohde
Yhteistoimintalaissa on todettu jatkuvan vuoropuhelun
kohteet. Luettelo ei ole tyhjentävä, joten vuoropuhelua voidaan käydä myös
muista kuin laissa todetuista asioista.
Eri aiheiden painoarvo ja merkitys voivat vaihdella eri
työpaikoilla ja myös eri aikoina. Tämän vuoksi kaikista aiheista ei tarvitsisi
käydä jatkuvaa vuoropuhelua samassa laajuudessa tai yhtä usein. Vuoropuhelua on
kuitenkin käytävä säännönmukaisesti. Kutakin
asiakokonaisuutta on kohtuullisin väliajoin käsiteltävä työnantajan ja
henkilöstön välillä.
Työnantajan ja henkilöstön edustajan keskinäisen vuoropuhelun kohteena ovat vähintään seuraavat:
1) Yrityksen tai yhteisön kehitysnäkymät ja taloudellinen tilanne
Yrityksen kehitysnäkymien käsittely pitää sisällään myös
varautumista näköpiirissä oleviin muutoksiin, joilla voi olla merkitystä
henkilöstön rakenteeseen, osaamiseen, uudelleensijoittamiseen tai mahdolliseen
liikkeen luovutukseen.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää tärkeänä, että uuden yt-lain määrittämä kehittämissuunnitelma päivitetään jatkuvan vuoropuhelun yhteydessä, koska jatkuvassa vuoropuhelussa huomioidaan yrityksessä tai yhteisössä ja sen kehitysnäkymissä nähtävät muutokset. Myös työjärjestelyissä tapahtuviin muutoksiin ja koulutustarpeisiin on kiinnitettävä valiokunnan mielestä vuoropuhelussa ennakoivasti huomiota mahdollisten irtisanomisten välttämiseksi. (Kehittämissuunnitelman tekoa käsitellään myöhemmin tässä artikkelissa.)
2) Työpaikalla sovellettavat säännöt, käytännöt ja toimintaperiaatteet
Tämä kokonaisuus voi koskea esimerkiksi työaikakäytänteitä,
kuten liukuvan työajan ja joustotyöajan käytön periaatteita, vuosiloman
antamista, sairauspoissaoloista ilmoittamista sekä etätyön periaatteita.
3) Työvoiman käyttötavat sekä henkilöstön rakenne
Tämän piiriin kuuluvat mm. määräaikaisten ja osa-aikaisten
työntekijöiden käyttö mukaan luettuna vaihtelevan työajan sopimukset sekä
ulkopuolisen työvoiman käyttö, mikä koskee vuokratyötä ja alihankintaa.
Henkilöstön rakenne koskee mm. henkilöstön ammatillista
rakennetta, jakautumista eri henkilöstöryhmiin ja yksiköihin, ikää ja
sukupuolirakennetta, millä on merkitystä samapalkkaperiaatteen toteuttamisen
kannalta.
4) Henkilöstön osaamistarpeet ja osaamisen kehittäminen
Tavoite on, että työnantaja ja henkilöstön edustajat
pyrkivät ennakoimaan ja kartoittamaan osaamistarpeita ja arvioimaan myös,
minkälaisilla toimilla osaamista on mahdollista kehittää ja ylläpitää.
5) Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen
Tämä osio on vuoropuhelun kohteena siltä osin kuin asiaa ei
käsitellä muun lainsäädännön nojalla, kuten työsuojelun valvontalain,
työturvallisuuslain ja työterveyshuoltolain nojalla.
Tarkoitus on, että työnantaja ja henkilöstön edustaja
säännönmukaisesti arvioivat niitä tekijöitä, joilla on vaikutusta henkilöstön
hyvinvointiin sekä toimenpiteitä, joilla työhyvinvointia voidaan parantaa. Kyseeseen
tulee työyhteisön toimivuus, vuorovaikutus, tiedonkulku, johtaminen, työssä
etenemisen mahdollisuudet sekä työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen.
On huomioitava, että työnantajan liikkeenjohdollisilla
ratkaisuilla voi olla merkitystä henkilöstön hyvinvoinnille. Organisaatiomuutokset
tai säästötoimenpiteet voivat aiheuttaa epävarmuutta tai työpaikan menettämisen
uhkaa. Myös nämä ovat vuoropuhelussa käsiteltäviä kysymyksiä.
6) Muusta lainsäädännöstä
johtuvat asiat
Muusta lainsäädännöstä voi vuoropuhelun piiriin tulla mm.
- yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa tarkoitettu henkilötietojen kerääminen työhön otettaessa ja työsuhteen aikana
- yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa tarkoitetut työtehtävät, joissa työnhakija tai työntekijä on joko velvollinen antamaan tai voi suostumuksensa perusteella antaa huumausainetestiä koskevan todistuksen työnantajalle työterveyshuoltolain mukaisesti
- yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa säädetty työntekijöihin kohdistuvan kameravalvonnan, kulunvalvonnan ja muun teknisin menetelmin toteutettavan valvonnan tarkoitus, käyttöönotto ja näissä käytettävät menetelmät sekä sähköpostin ja tietoverkon käyttö sekä työntekijän sähköpostin ja muuta sähköistä viestintää koskevien tietojen käsittely
- sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa tarkoitetut, välitystietojen käsittelyssä noudatettavien menettelyjen perusteet ja käytännöt
- henkilöstörahaston perustaminen ja henkilöstörahastoeriä kerryttävä tulos- tai voittopalkkiojärjestelmä ja sen määräytymisperusteet sekä järjestelmästä luopuminen ja henkilöstörahaston purkaminen ja
- tietyt mm. eläkelaeissa ja tapaturma- ja ammattitautilaissa
todetut asiat.
Jatkuvan vuoropuhelun ajoitus suhteessa työnantajan päätöksentekoon
Kun jatkuvassa vuoropuhelussa käsitellään työnantajan päätöksenteon piirissä olevia asioita, on huomioitava seuraava eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausuma:
Eduskunnan työelämä- ja tasa- arvovaliokunta tähdentää, että vuoropuhelu tulee lähtökohtaisesti käydä ennen kuin työnantaja tekee päätöksensä käsiteltävässä asiassa siten, että henkilöstö voi tosiasiallisesti vaikuttaa työnantajan päätöksentekoon.
Työyhteisön kehittämissuunnitelma
Työnantajan on laadittava osana jatkuvaa vuoropuhelua
työyhteisön kehittämissuunnitelma ja ylläpidettävä sitä. Työnantaja laatii
suunnitelman yhteistyössä henkilöstön edustajan kanssa. Suunnitelman
tavoitteena on osaamisen ja työyhteisön suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen
kehittäminen.
Suunnitelma laaditaan ja toimii pohjana järjestettäessä
vuoropuhelua työvoiman käyttötavoista ja henkilöstön rakenteesta, henkilöstön
osaamistarpeista ja osaamisen kehittämisestä sekä työhyvinvoinnin
ylläpitämisestä ja edistämisestä. Suunnitelma päivitetään jatkossa vuoropuhelussa.
Vuoropuhelua käydään lain mukaan kuitenkin myös muista kysymyksistä.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää irtisanottujen tai irtisanomisuhan alaisten työntekijöiden muutosturvan parantamista ja uudelleen työllistymisen edistämistä jo irtisanomisaikana erittäin tärkeänä ja katsoo, että nämä seikat on otettava huomioon kehittämissuunnitelmassa ennakoivasti. Valiokunta pitää tärkeänä, että kehittämissuunnitelma päivitetään työvoiman vähentämisneuvotteluiden aikana samoin kuin jatkuvan vuoropuhelun yhteydessä, jossa huomioidaan yrityksessä tai yhteisössä ja sen kehitysnäkymissä nähtävät muutokset.
Työyhteisön kehittämissuunnitelma voi olla laissa todettua
laajempikin. Siihen on kirjattava vähintään seuraavat asiat:
1) Nykytila ja ennakoitavissa olevat kehityskulut, joilla voi olla vaikutusta henkilöstön osaamistarpeisiin tai työhyvinvointiin.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mukaan myös työjärjestelyissä tapahtuviin muutoksiin ja koulutustarpeisiin on kiinnitettävä vuoropuhelussa ennakoivasti huomiota mahdollisten irtisanomisten välttämiseksi.
2) Päämäärät ja toimenpiteet, joilla kehitetään ja ylläpidetään henkilöstön osaamista sekä työhyvinvointia.
Työ ja työpaikkojen osaamistarpeet muuttuvat kaiken aikaa.
Henkilöstön osaamisen kehittäminen on välttämätön edellytys työnantajan
toiminnan jatkuvalle kehittämiselle.
Työhyvinvointia kehitettäessä kysymykseen voivat tulla
etätyömahdollisuudet, työn ja yksityiselämän yhteensovitusta koskevat
käytännöt, työpaikan prosessien, toimintatapojen tai käytänteiden kehittäminen
tai sujuvoittaminen.
Kysymykseen voivat tulla myös työyhteisön toimivuutta,
vuorovaikutuksellisuutta tai tiedonkulun parantamista koskevat seikat,
johtamista koskevat kysymykset, työssä etenemisen mahdollisuudet tai
mahdollisuus vaikuttaa oman työn sisältöihin.
Suunnitelmaan voitaisiin kirjata myös päämääriä ja
toimenpiteitä, joilla tuetaan henkilöstön hyvinvointia muutostilanteissa.
3) Toimenpiteiden vastuunjako ja aikataulu
4) Seurantamenettelyt
5) Ulkopuolisen työvoiman käytön eli alihankinnan ja
vuokratyön käytön periaatteet
Työyhteisön kehittämissuunnitelmaa laadittaessa ja sitä
ylläpidettäessä on tarpeen mukaan kiinnitettävä huomiota teknologisen
kehityksen, investointien ja muiden yrityksen tai yhteisön toiminnassa tapahtuvien
muutosten vaikutuksiin työyhteisössä.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää tärkeänä, että kehittämissuunnitelma päivitetään työvoiman vähentämisneuvotteluiden aikana samoin kuin jatkuvan vuoropuhelun yhteydessä, jossa huomioidaan yrityksessä tai yhteisössä ja sen kehitysnäkymissä nähtävät muutokset.
Kehittämissuunnitelmaa laadittaessa ja ylläpidettäessä tulee
myös tarpeen mukaan kiinnittää huomiota eri elämäntilanteissa olevien
työntekijöiden erityistarpeisiin, jolloin kyseeseen voivat tulla työn ja
yksityiselämän yhteensovitusta koskevat järjestelyt, ikäohjelmat tai osaamisen
päivittäminen, ja erityisesti tarpeisiin ylläpitää työkyvyttömyysuhan alaisten
ja ikääntyneiden työntekijöiden työkykyä sekä työttömyysuhan alaisten
työntekijöiden työmarkkinakelpoisuutta.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta tähdentää selkeitä periaatteita ja toimenpiteitä kehittämissuunnitelmaan myös työkyvyttömyysuhan alaisten ja ikääntyneiden työntekijöiden työkyvyn ylläpitämisessä.
Kolmanneksi kehittämissuunnitelmaa laadittaessa ja
ylläpidettäessä tulee kiinnittää huomiota työyhteisön johtamiseen.
Työyhteisön suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen kehittäminen
sekä osaamisen ja työhyvinvoinnin johtaminen kytkeytyy kiinteästi organisaation
johtamiseen. Johtaminen on tämän vuoksi olennainen osa kehittämissuunnitelmaa.
Tasa-arvolaissa säädetty tasa-arvosuunnitelma ja
yhdenvertaisuuslain yhdenvertaisuussuunnitelma voidaan toteuttaa työyhteisön
kehittämissuunnitelman osana, noudattaen ao. lakien vaatimuksia.
Siirtymäsäännösten mukaan henkilöstö- ja koulutussuunnitelma
on saatettava vastaamaan työyhteisön kehittämissuunnitelmaa koskevia
vaatimuksia 12 kuukauden kuluessa uuden lain voimaan tulosta.
Vuoropuhelua varten annettavat tiedot
Työnantajan on kirjallisesti annettava henkilöstön
edustajalle vuoropuhelun tuloksellisen käymisen kannalta kaikki asiaan
liittyvät tarpeelliset tiedot, jotka ovat kohtuudella annettavissa ja jotka
työnantajalla on oikeus antaa. Tiedot on annettava viimeistään viikkoa ennen
vuoropuhelun toteuttamista, jollei toisin sovita. Henkilöstön edustajalla on
oikeus pyynnöstä saada tarkentavia tietoja vuoropuhelun kannalta
merkityksellisestä seikasta.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on todennut, että riittävä ja oikea-aikainen tiedonsaanti on aidon ja rakentavan vuoropuhelun toteutumisen edellytys.
Säännöllisesti annettavat tiedot
Työnantajan on kahdesti vuodessa annettava henkilöstön edustajalle
- tiedot henkilöstömääristä liiketoimintayksiköittäin tai muulla vastaavalla tavalla jaoteltuna
- tiedot määräaikaisissa tai osa-aikaisissa työsuhteissa työskentelevien työntekijöiden määristä
- yhtenäinen selvitys yrityksen tai yhteisön taloudellisesta
tilasta, josta käyvät ilmi tuotannon, palvelu- tai muun toiminnan,
työllisyyden, kannattavuuden ja kustannusrakenteen kehitysnäkymät.
Jos näissä edellä todetuissa tiedoissa tapahtuu olennaisia muutoksia, työnantajan on ilmoitettava muutoksista henkilöstön edustajalle.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on todennut, että säännöllinen tietojen antaminen tukee jatkuvan vuoropuhelun toteutumista ja henkilöstön edustajan aloiteoikeutta käytännössä.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on todennut, että erityisesti selvitys yrityksen tai yhteisön taloudellisesta tilasta useammin kuin kerran vuodessa edesauttaa rakentavan ja tuloksellisen vuoropuhelun toteutumista työpaikoilla.
Jollei toisin sovita, työnantajan on vuosittain annettava henkilöstön edustajalle
- tiedot henkilöstön edustajan edustamille työntekijöille maksetuista palkoista sellaisella tavalla, ettei niistä ilmene yksittäisen työntekijän palkkatietoja. Pyydettäessä tiedot on annettava ammattiryhmittäin jaoteltuna.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta tähdentää, että osana tiedonsaantioikeuksien toteutumista on huomioitava naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen työelämässä. Henkilöstön edustajalle annettavat palkkatiedot ovat tärkeitä myös perusteettomien palkkaerojen tunnistamista ja niihin puuttumista varten.
- ulkopuolisen työvoiman käytön osalta tiedot työkohteista ja työtehtävistä sekä ajanjaksoista, jolloin ulkopuolista työvoimaa on käytetty, jos se on kuulunut tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain piiriin sekä
- tilinpäätös ja toimintakertomus, jos työnantajan on sellainen laadittava.
Jos henkilöstölle tai henkilöstöryhmälle ei ole valittu
edustajaa, työnantaja voi täyttää tässä pykälässä tarkoitetun tietojenantovelvoitteen
esittämällä ainoastaan yhtenäisen selvityksen yrityksen tai yhteisön
taloudellisesta tilasta. Selvityksestä tulee käydä ilmi tuotannon, palvelu- tai
muun toiminnan, työllisyyden, kannattavuuden ja kustannusrakenteen
kehitysnäkymä. Tiedot annetaan koko henkilöstölle tai henkilöstöryhmälle heille
järjestettävässä yhteisessä tilaisuudessa.
Aloite vuoropuhelun käymiseksi
Aloitteen vuoropuhelun käymiseksi voi tehdä työnantaja tai
henkilöstön edustaja. Työnantajalla on velvollisuus tehdä aloite, henkilöstön edustajalla on tähän oikeus. Työnantajan on otettava henkilöstön edustajan tekemä aloite
käsiteltäväksi seuraavassa kokouksessa, jollei toisin sovita tai aloitteiden
suuresta määrästä muuta johdu. Jos henkilöstön edustajan aloite on tehty
myöhemmin kuin kahta viikkoa ennen kokousta, työnantajalla on oikeus siirtää
asian käsittely seuraavaan kokoukseen. Asian käsittelyn siirtämisestä on
ilmoitettava aloitteen tehneelle henkilöstön edustajalle.
Vuoropuheluvelvoitteen toteuttamista edistää työnantajan
suunnitelma siitä, miten vuoropuhelu käytännössä toteutetaan.
Vuoropuhelun kirjaaminen
Työnantajan on huolehdittava, että vuoropuhelussa
käsitellyistä asioista laaditaan pöytäkirja. Pöytäkirjan laatiminen edellyttää henkilöstön
edustajan pyyntöä. Pyyntö vuoropuhelun kirjaamisesta on esitettävä viimeistään
kokouksen alkaessa. Pyyntö on esitettävissä koskemaan myös kaikkia myöhempiä
vuoropuhelukertoja.
Pöytäkirjasta on käytävä ilmi ainakin kokouksen käymisen
ajankohta, siihen osallistuneet henkilöt, vuoropuhelun pääasiallinen sisältö
sekä asiassa mahdollisesti saavutettu lopputulos tai osapuolten eriävät
näkemykset. Osapuolten on tarkastettava ja allekirjoitettava pöytäkirja, jollei
toisin sovita.
Tiedottaminen
Mikäli vuoropuhelun kohteena on ollut työnantajan päätösasia, työnantajan on tiedotettava henkilöstölle päätös tai päätökset, jotka hän on tehnyt vuoropuhelun jälkeen. Työnantajan on tarpeellisessa laajuudessa tiedotettava henkilöstölle vuoropuhelussa käsitellyistä asioista sekä toimenpiteistä, joihin vuoropuhelun perusteella on todettu olevan aihetta. Työnantajan ja henkilöstön edustajan on pyrittävä sopimaan tiedottamisen periaatteista. Tiedottamisessa on otettava huomioon vuoropuhelun kohteena olleen asian laatu ja laajuus sekä asian merkitys henkilöstön kannalta.
II Muutosneuvottelut
Uudessa yhteistoimintalaissa on aiemman yhteistoimintalain 6
ja 8 lukujen neuvottelut yhdistetty uudeksi muutosneuvotteluvelvoitteeksi. Uudistuksen
myötä työnantajan taloudellis-tuotannollisella irtisanomisperusteella
harkitsema työntekijän työsopimuksen olennaisen ehdon muutos rinnastuu
irtisanomiseen ja edellyttää käsittelyä yhteistoimintaneuvotteluissa, ennen
työnantajan päätöksentekoa. EU:n ja
korkeimman oikeuden työnantajan neuvotteluvelvoitetta koskeva oikeuskäytäntö
(mm. KKO
2016:80 ja KKO 2021:17) on
siten yhteistoimintalain sääntelyn piirissä.
Muutosneuvotteluvelvoitteen piiriin kuuluvat asiat
Muutosneuvotteluvelvoitteen piiriin kuuluvat työnantajan
taloudellisella tai tuotannollisella perusteella harkitsema yhden tai useamman
työntekijän irtisanominen, lomauttaminen, osa-aikaistaminen ja työsopimuksen
olennaisen ehdon yksipuolinen muuttaminen.
Muutosneuvotteluvelvoitteen piiriin kuuluvat myös sellaiset työnantajan
harkitsemat olennaiset henkilöstövaikutukset, jotka työnantaja voisi toteuttaa
työnjohto-oikeuden nojalla, joko työsopimuksen tai työehtosopimuksen nojalla. Työnantajan
päätöksenteko-oikeuden käyttäminen edellyttää kuitenkin edeltäviä yhteistoimintaneuvotteluja.
Muutosneuvotteluvelvoitteen piirissä ovat työnantajan harkitsemat, työnjohtovallan piiriin kuuluvat yhden tai useamman työntekijän asemaan vaikuttavat olennaiset muutokset työtehtävissä, työmenetelmissä, töiden järjestelyissä, työtilojen järjestelyissä tai säännöllisen työajan järjestelyissä, jotka johtuvat esimerkiksi jostain seuraavassa luetellusta toimenpiteestä:
- Yrityksen tai yhteisön tai niiden jonkin osan lopettamisesta, siirtämisestä toiselle paikkakunnalle tai niiden toiminnan laajentamisesta tai supistamisesta.
- Kone- tai laitehankinnoista tai uuden teknologian käyttöönotosta. Tämä on uusi kokonaisuus aiempaan lakiin verrattuna ja tarkoittaa esimerkiksi työpaikalla käyttöön otettavia uusia tietojärjestelmiä tai ohjelmia.
- Työn organisointiin tai järjestelyihin tehtävistä muutoksista.
- Palvelutuotannon tai tuotevalikoiman muutoksista.
- Ulkopuolisen työvoiman käyttöönotosta tai siinä tehtävistä muutoksista.
- Muista edellä mainittuihin kohtiin rinnastuvista muutoksista. Tämä tarkoittaa sitä, että kohtien 1.–5. luettelo ei ole tyhjentävä.
Muutosneuvottelujen ajoittaminen suhteessa työnantajan päätöksentekoon
Neuvottelut aloitetaan ja käydään työnantajan harkitessa suunnitelmia,
joilla hän arvioi olevan muutosneuvotteluvelvoitteen piirissä olevia
henkilöstövaikutuksia. Kyseessä on vaihe, jolloin työnantaja pystyy yksilöimään
suunnittelemansa toimenpiteen ja siihen liittyvät henkilöstövaikutukset niin,
että hän pystyy antamaan neuvotteluesityksen ja käymään neuvottelut. Neuvottelut
käydään ja päätetään ennen työnantajan päätöksentekoa.
Muutosneuvottelujen käyminen
Yhteistoimintalaissa on säädetty neuvottelujen osapuolista, työnantajan
ennen neuvotteluja antamasta kirjallisesta neuvotteluesityksestä ja tiedoista. Vähentämisneuvottelujen osalta on säädetty myös
työnantajan velvollisuudesta toimittaa neuvotteluesitys TE-toimistolle viimeistään
neuvottelujen alkaessa.
Edelleen laissa säädetään muutosneuvottelujen sisällöstä mukaan
lukien neuvotteluihin osallistuvan henkilöstön edustajan tai työntekijän
tekemien ehdotusten tai vaihtoehtoisten ratkaisujen käsittely. Tämä on uusi
kokonaisuus laissa aiempaan verrattuna, joskin henkilöstön edustajan oikeus tehdä esityksiä
neuvotteluissa on toki ollut oikeuskäytännössä jo aiemmin vahvistettu, kuin
myös se, että näitä esityksiä on neuvotteluissa käsiteltävä.
Lakiin on siis sisällytetty säännös neuvotteluihin
osallistuvan henkilöstön edustajan tai työntekijän oikeudesta esittää kirjallisesti
ehdotuksia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja muutosneuvotteluissa käsiteltäväksi. Nämä
on tehtävä hyvissä ajoin ennen kokousta, jossa asia toivotaan käsiteltäväksi.
Jos työnantaja ei pidä ehdotusta tai vaihtoehtoista ratkaisua
tarkoituksenmukaisena tai toteuttamiskelpoisena, työnantajan on tarpeellisessa
laajuudessa kirjallisesti selvitettävä syitä kielteiselle kannalleen. Tämä on
tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Työnantaja voisi selostaa syyt suullisesti
neuvotteluissa, jolloin ne kirjataan kokouspöytäkirjaan.
Irtisanomisneuvottelujen osalta säädetään toimintasuunnitelmasta ja toimintaperiaatteista edistää työllistymistä sekä neuvotteluvelvoitteen täyttymisestä ja neuvotteluajoista, jotka ovat henkilöstön vähentämisneuvotteluissa edelleen vähintään 14 päivää tai kuusi viikkoa.
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää irtisanottujen tai irtisanomisuhan alaisten työntekijöiden muutosturvan parantamista ja uudelleen työllistymisen edistämistä jo irtisanomisaikana erittäin tärkeänä ja katsoo, että nämä seikat on otettava huomioon kehittämissuunnitelmassa ennakoivasti. Valiokunta pitää tärkeänä, että kehittämissuunnitelma päivitetään työvoiman vähentämisneuvotteluiden aikana. Myös työjärjestelyissä tapahtuviin muutoksiin ja koulutustarpeisiin on kiinnitettävä vuoropuhelussa ennakoivasti huomiota mahdollisten irtisanomisten välttämiseksi.
Lisäksi on säädetty neuvottelujen kirjaamisesta sekä työnantajan
selvityksestä muutosneuvottelujen jälkeen. Laissa on säännös myös työnantajan selvityksestä, kun neuvottelut ovat koskeneet työnantajan
taloudellisella tai tuotannollisella perusteella harkitsemaa yhden tai useamman
työntekijän irtisanomista, lomauttamista, osa-aikaistamista tai työsopimuksen
olennaisen ehdon yksipuolista muuttamista.
Osana muutosneuvottelujen sisältöä on säädetty myös
osapuolten myötävaikutusvelvollisuudesta. Muutosneuvottelut on käytävä
yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi. Osapuolten on
toimittava rakentavasti sekä pyrittävä myötävaikuttamaan neuvotteluiden
etenemisessä.
III Tiedottaminen liikkeen luovutuksen, sulautumisen ja jakautumisen yhteydessä
Liikkeen luovutuksen, sulautumisen tai jakautumisen yhteydessä tapahtuvaa tiedottamista koskeva sääntely vastaa uudessa yhteistoimintalaissa pitkälti aiemman lain sääntelyä.
Luovuttaja ja luovutuksensaaja voivat toteuttaa tiedottamisvelvollisuutensa myös yhdessä.
Luovutuksensaaja tai vastaanottava yritys voi olla osallinen
muutosneuvotteluissa, jotka luovuttaja käy. Tästä on säädetty
muutosneuvottelujen yhteydessä.
IV Henkilöstön hallintoedustus
Aiemmin omana lakinaan ollut henkilöstön hallintoedustusta
koskeva sääntely on nyt siirretty yhteistoimintalakiin. Tämä johtaa
parhaimmillaan hallintoedustuksen tunnettuuden lisääntymiseen ja käytön
laajentumiseen.
Hallintoedustuksen tarkoitus on kiteytetty seuraavasti: Työnantajan
toiminnan kehittämiseksi, työnantajan ja henkilöstön yhteistoiminnan
tehostamiseksi sekä henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi
henkilöstöllä on oikeus osallistua työnantajan liiketoimintaa, taloutta ja
henkilöstön asemaa koskevien tärkeiden kysymysten käsittelyyn työnantajan
päättävissä, toimeenpanevissa, valvovissa tai neuvoa-antavissa hallintoelimissä
(henkilöstön hallintoedustus).
Henkilöstön hallintoedustus on aina toteutettava toimielimessä, joka käsittelee tärkeitä liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevia kysymyksiä. Henkilöstön hallintoedustuksesta on ensisijaisesti sovittava työnantajan ja henkilöstön välillä. Jos sopimukseen ei päästä, henkilöstön hallintoedustus toteutetaan henkilöstön vaatimuksesta lain toissijaisen sääntelyn mukaisesti. Yhteistoiminta-asiamies voi hakemuksesta myöntää luvan poiketa henkilöstön hallintoedustuksen toteutustavasta.
Uutena asiana on säädetty henkilöstön hallintoedustajan
oikeudesta samaan koulutukseen, jota muille toimielimen jäsenille annetaan.
Sopimukseen perustuva henkilöstön hallintoedustus
Henkilöstön hallintoedustus toteutetaan ensisijaisesti
sopimalla. Se voidaan toteuttaa niin kuin työnantajan ja henkilöstöryhmien
edustajien yhteisessä kokouksessa sovitaan työnantajan ja vähintään kahden
henkilöstöryhmän välillä, jotka yhdessä edustavat henkilöstön enemmistöä. Henkilöstön
hallintoedustus tulee toteuttaa toimielimessä, joka käsittelee tärkeitä
liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevia kysymyksiä.
Sopimus on tehtävä kirjallisesti. Sopimus voi olla voimassa
määräajan tai toistaiseksi. Jos kysymys on konsernista ja kunkin yrityksen edellä
tarkoitetut osapuolet niin sopivat, henkilöstön hallintoedustus voidaan
toteuttaa konsernikohtaisena.
Sopimuksella ei voida poiketa mm. henkilöstön hallintoedustajan
kelpoisuutta, irtisanomissuojaa, salassapitoa ja ao. toimielimen vastuuta koskevista
säännöksistä.
Lakiin perustuva henkilöstön hallintoedustus
Jos vähintään kaksi henkilöstön enemmistöä yhdessä edustavaa
henkilöstöryhmää sitä vaatii, henkilöstöllä on oikeus nimetä edustajansa ja
heille henkilökohtaiset varaedustajat työnantajan valinnan mukaan
hallintoneuvostoon, hallitukseen tai sellaisiin johtoryhmiin tai niitä
vastaaviin toimielimiin, jotka yhdessä kattavat työnantajan
liiketoimintayksiköt. Henkilöstön hallintoedustus on toteutettava toimielimessä,
jossa käsitellään tärkeitä liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa
koskevia kysymyksiä.
Henkilöstön hallintoedustajat nimetään työnantajan valitsemien asianomaisen toimielimen jäsenten lisäksi. Henkilöstön hallintoedustajia voi olla enintään neljäsosa asianomaisen toimielimen muiden jäsenten määrästä, kuitenkin niin, että edustajia on aina vähintään yksi ja enintään neljä. Henkilöstön hallintoedustajilla on sama toimikausi kuin asianomaisen toimielimen muilla jäsenillä. Jos toimikauden enimmäispituutta ei ole määrätty, se kestää kolme vuotta.
Seuraamukset velvoitteiden noudattamatta jättämisestä
Vähentämisneuvotteluja koskevien säännösten noudattamatta
jättämisen seuraamus on, kuten aiemminkin, euromääräinen hyvitys, jonka määrä
on enintään 35 000 euroa. Lakiin on nyt sisällytetty mahdollisuus
velvoittaa työnantaja maksamaan hyvitystä myös työntekijälle, jonka
työsopimuksen olennaisen ehdon työnantaja on yksipuolisesti muuttanut, laiminlyötyään
tai rikottuaan neuvottelumenettelysääntelyä. Tämä on ollut jo aiemmin
oikeuskäytännön vahvistama tulkinta.
Vuoropuheluvelvoitteen tahallinen tai huolimattomuudesta
johtuva rikkominen on rangaistavaa yhteistoimintavelvoitteen rikkomisena. Se on
näin ollen sakkorangaistuksen piirissä. Seuraamusjärjestelmä on kuitenkin kaksivaiheinen,
mikä on uutta aiempaan verrattuna. Säännösten vastainen toiminta olisi
rangaistavaa vasta, kun lain noudattamista valvova yhteistoiminta-asiamies on ensin
antanut työnantajalle tästä kirjallisen kehotuksen eikä työnantaja noudata
kehotusta annetussa määräajassa.
Rangaistavaa olisi myös niiden muutosneuvotteluja koskevien
säännösten rikkominen tai laiminlyönti, jotka koskevat muita kuin hyvitysseuraamuksen
piiriin kuuluvia velvoitteita. Tämäkin olisi yhteistoimintavelvoitteen rikkomista
ja siten sakkorangaistuksen piirissä. Sama koskee myös mm. tiedottamisvelvollisuuden
rikkomista tai laiminlyöntiä liikkeen luovutuksen, sulautumisen tai
jakautumisen yhteydessä.
Hallintoedustuksen osalta yhteistoiminta-asiamiehellä on oikeus velvoittaa yritys täyttämään hallintoedustukseen liittyvät velvoitteet uhkasakon nojalla.
Teksti: Helena Lamponen, johtaja, edunvalvonta- ja lakipalvelut, Akavan Erityisalat
Palaa otsikoihin ›