Miten tunnistan häirinnän tai epäasiallisen kohtelun ja kuinka toimin?
Kiellettyä häirintää on sellainen epäasiallinen kohtelu, josta voi olla vaaraa tai haittaa turvallisuudelle tai terveydelle.
Häirintää voivat olla esimerkiksi
- asiattomat vihjailut, jotka kohdistuvat ikään, sukupuoleen, ihonväriin, mielipiteisiin tai vakaumukseen
- loukkaava käytös sanoin, toimin tai asentein
- sukupuolinen häirintä tai ahdistelu, joka voi
olla fyysistä tai verbaalista. Vihjailu, ilmehtiminen, elehtiminen ja karkea
puhe loukkaavat siinä missä läpsäytyksetkin.
Epäasiallista kohtelua on esimerkiksi
- henkilön työsuorituksen jatkuva ja perusteeton arvostelu sekä henkilön mustamaalaaminen
- asiaton nimittely tai eristäminen työyhteisöstä
- työtehtävien tai työsuhde-etujen perusteeton pois ottaminen tai niiden antamatta jättäminen.
Kun epäasiallinen kohtelu aiheuttaa työntekijälle terveydellistä haittaa ja työnantaja ei puutu tilanteeseen, rikoslaissa puhutaan rangaistavaksi määrätystä häirinnästä tai muusta epäasiallisesta kohtelusta.
Mikä EI ole epäasiallista kohtelua
Kaikkea epämiellyttäväksi koettua
kohtelua ei kuitenkaan voida pitää työturvallisuuslaissa tarkoitettuna
kiusaamisena tai häirintänä.
Epäasiallista kohtelua ei esimerkiksi ole, jos
- työhön liittyvistä päätöksistä tai tulkinnoista syntyy ristiriitoja
- tehtävään tai työhön liittyviä pulmia käsitellään työyhteisön jäsenten kesken
- ryhdytään perusteltuun kurinpidolliseen toimenpiteeseen
- työnantaja ohjaa henkilön työkykyä koskevaan tutkimukseen keskusteltuaan ensin asianomaisen kanssa työnteossa ilmenevistä vaikeuksista.
Työnantajan työnjohtovaltaan
kuuluvat päätökset ja toimet eivät ole epäasiallista kohtelua, vaikka ne usein
koetaan sellaisiksi. Työnantajan toimivaltaa työpaikalla säätelevät lait,
normit ja hyvät tavat. Työnantajan työnjohto-oikeuteen kuuluu suunnitella,
jakaa voimavarat sekä johtaa ja valvoa työntekoa. Työnantaja voi määrätä
tehtävien laadusta, laajuudesta ja työtavoista sekä menettelytavoista
työpaikalla.
Jos työnjohto-oikeutta kuitenkin käytetään tarkoituksella alentavasti ja ilman asiallista perustetta, on kyse taas epäasiallisesta kohtelusta. Tällaisen tunnistaminen on kuitenkin haastavaa ja edellyttää usein työnantajan toiminnan pitempiaikaista seuraamista.
Kuinka toimia?
Reagointi
Jos esimies tai työtoveri
kohtelee työntekijää epäasiallisesti, työntekijän tulee kertoa häiritsijälleen
suoraan, että kokee tämän käyttäytymisen epäasialliseksi eikä hyväksy hänen
menettelyään. Jos tämä ei tehoa tai työntekijä ei uskalla yksin mennä kertomaan
asiasta, hän voi hankkia työpaikalta itselleen tukihenkilön – työkaverin,
työsuojeluvaltuutetun tai luottamushenkilön – jonka kanssa yhdessä ottaa asian
esille. Jos työntekijä ei kerro tilanteesta asianosaiselle suoraan, tilanteen
voi pahimmillaan tulkita niin, että työntekijä suostuu uhriksi. Todennäköisesti epäasiallinen
kohtelu jatkuu, ja tilanne pahenee.
Jos työntekijä on selvästi
ilmaissut häiritsijälle, ettei hyväksy hänen menettelyään, häiritsijän voidaan
katsoa olevan selvillä menettelynsä kielteisistä vaikutuksista ja mikäli hän
jatkaa epäasiallista kohtelua, se on tahallista. Asian jatkokäsittelyn vuoksi
on tärkeää, että epäasiallisen kohtelun ilmenemismuodot, toistuvuus ja häirityn
reagoinnit dokumentoidaan. Jos häiritsijä kielloista välittämättä jatkaa
epäasiallista kohtelua, hänelle tulee ilmoittaa, että asia viedään työnantajan
käsittelyyn.
Työnantajalla on velvollisuus tarkkailla ja puuttua häirintään ja muuhun epäasialliseen kohteluun. Velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin alkaa siitä, kun työnantaja on saanut tiedon työntekijään kohdistuvasta häirinnästä tai muusta epäasiallisesta kohtelusta.
Luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu ja ammattiliitto
Työntekijän tulee suoraan tai
edustajan avulla pyytää, että työnantaja ottaa asian käsittelyyn.
Ensisijaisesti työpaikan ja yksittäisten työntekijöiden tukena epäasiallisen
kohtelun tilanteissa ovat työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies.
Pääsääntöisesti ammattiliiton rooli epäasiallisen kohtelun ja häirinnän tilanteissa on vähäinen. Ammattiliitolla ei ole valtuuksia toimia työpaikalla tai puuttua epäasialliseen kohteluun tai häirintään. Parhaaseen tulokseen päästäänkin, jos tilanne pyritään selvittämään työpaikalla luottamushenkilöitä ja mahdollisesti työsuojeluviranomaisia sekä työterveyshuoltoa apuna käyttäen.
Työterveyshuolto ja työsuojeluviranomainen
Työterveyshuolto tulee usein
mukaan tilanteeseen vasta silloin, kun työntekijä on sairastumassa tai
sairastunut epäasiallisen kohtelun seurauksena. Tällöin työterveyshuollon
toiminta painottuu työntekijän terveyden palauttamiseen. Työpaikalla asiaa
käsiteltäessä työterveyshuolto voi olla mukana puolueettomana asiantuntijana.
Työsuojeluviranomaiset valvovat työolojen terveellisyyttä ja turvallisuutta. Jos työnantaja ei ryhdy asianmukaisiin toimiin häirinnän tai epäasiallisen kohtelun poistamiseksi, tästä voidaan ilmoittaa työsuojeluviranomaiselle. Viranomainen antaa ohjeita ja neuvoja, jotta työpaikalla esille nousseet ongelmat voitaisiin ratkaista. Jos työpaikalla on työntekijän terveyttä välittömästi vaarantavia epäkohtia tai työnantaja ei ryhdy riittäviin toimiin annetuista ohjeista huolimatta, työsuojeluviranomainen voi velvoittaa työnantajan noudattamaan viranomaisen päätöstä sakon uhalla. Mikäli rikkomus ei korjaannu, työsuojeluviranomainen harkitsee rikkomuksen ilmoittamista syyttäjäviranomaiselle syytetoimia varten.
Työsuojeluviranomaisten yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.tyosuojelu.fi.
Palaa otsikoihin ›