Akavan Erityisalojen jäsenet erittäin koulutusmyönteisiä
Akava Worksin kyselyn mukaan osa akavalaisista suhtautuu myönteisesti jatkuvaan oppimiseen ja haluavat kehittää omaa osaamistaan, mutta suurin este uuden opiskelulle on ajan puute ja kiire.
Akava Works teetti Taloustutkimuksella tutkimuksen jatkuvan
oppimisen esteistä syksyllä 2021. Akava Worksin keskeinen havainto oli, että
kiire haittaa työelämässä oppimista (lue lisää täältä: https://akavaworks.fi/blogit/kiire-haittaa-tyoelamassa-oppimista/).
Kyselyyn vastasi 106 Akavan Erityisalojen jäsentä, joista 47
% on taustaltaan humanistisen koulutuksen saaneita.
Akavan Erityisalojen
vastaajat suhtautuvat innokkaasti oman osaamisensa päivittämiseen, haluavat
kehittyä nykyisessä työssään ja ovat koulutusmyönteisiä. Tämä näkyi
erityisesti kiinnostuksena vapaa-ajalla tapahtuvaan koulutukseen.
Akavan Erityisalojen vastaajat myös osallistuvat vapaa-ajan harrastuksiin ja itsensä kehittämiseen liittyvään koulutukseen keskimääräistä akavalaista useammin (45 % Akavan Erityisalat vs. 29 % Akava). Peräti 71 prosenttia oli täysin samaa mieltä väittämän Koen, että muistakin kuin tutkintoon tähtäävistä koulutuksista on työssäni hyötyä kanssa. Vastaava luku kaikilla akavalaisilla oli 56 %.
Akavan Erityisalojen jäsenten vastauksia |
Täysin tai jokseenkin samaa mieltä |
Haluan kehittyä nykyisessä työssäni | 91 % |
Olen
päivittänyt osaamistani viimeisen 5 vuoden aikana | 87 % |
Olen
aktiivisesti päivittänyt osaamistani työurani aikana | 86 % |
Koen tarvetta osaamiseni päivittämiselle | 77 % |
Elämäntilanteeni mahdollistaa osaamisen kehittämisen | 73 % |
Suhtaudun innokkaasti osaamiseni päivittämiseen | 70 % |
En
koe, että minulla olisi tarvetta päivittää osaamistani | 8 % |
Koulutuksia, joihin Akavan Erityisalojen vastaajien pitäisi omasta mielestään osallistua ovat teknologiaan/tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvät käyttötaidot (57 %) ja vieraiden kielten opiskelu (41 %). 11 % oli sitä mieltä, että heidän ei tarvitse osallistua minkäänlaiseen koulutukseen.
Haasteita oppimiseen ja opintoihin liittyen voi aiheuttaa se, ettei tiedä mitä kannattaisi opiskella seuraavaksi. Vain 34 % vastaajista on täysin tai jokseenkin samaa mieltä väittämän Saatavillani on tarpeisiini ja elämäntilanteeseeni soveltuvia opintokokonaisuuksia kanssa. Koulutukseen pääsy omalla työpaikalla ei ole aina itsestäänselvyys. Esimerkiksi työpaikoilla tehtävät työelämätaitojen tarkastukset voisivat tuoda tukea oman osaamisen kehittämiselle.
Akavan Erityisalojen jäsenten vastauksia |
Täysin tai jokseenkin samaa mieltä |
Osaamisen päivittäminen on mahdollista osana työtäni | 73 % |
Osallistuisin mielelläni työpaikallani työelämätaitojen tarkastukseen, jossa tarjotaan tukea osaamisen kehittämiseen | 67 % |
Työnantajani kannustaa osaamisen päivittämiseen | 60 % |
Työyhteisössäni kannustetaan jatkuvaan oppimiseen | 60 % |
Tiedän konkreettisesti mitä minun pitäisi oppia tai opiskella seuraavaksi | 55 % |
Osaamisen päivittämiselle saa tukea ja ohjausta työpaikallani | 51 % |
Saatavillani on tarpeisiini ja elämäntilanteeseeni soveltuvia opintokokonaisuuksia | 34 % |
Vastaajia pyydettiin myös miettimään opiskelun ja muun osaamisen
päivittämisen esteitä omalla kohdalla. 24 % vastaajista ilmoitti, että mitään estettä ei ole. Yleisin ongelma
kuitenkin on se, että opiskeluun ei ole aikaa (53 %). Seuraavaksi yleisimmin mainittiin rahanpuute
(23 %) sekä se, ettei tiedä mitä opiskelisi (20 %).
Mikä estää opiskelun tai muun osaamisen päivittämisen kohdallasi? (Akavan Erityisalojen jäsenet) |
|
Opiskelulle tai osaamisen päivittämiselle ei ole esteitä | 24 % |
Ei ole
aikaa | 55 % |
Ei ole rahaa | 23 % |
En tiedä, mitä opiskelisin | 20 % |
Työnantajani ei tue opiskelua tai osaamisen päivittämistä | 14 % |
Terveydelliset esteet | 7 % |
Opiskelu tai osaamisen päivitys ei kiinnosta minua | 6 % |
Työpaikallani ei arvosteta muuta kuin tutkintoon tähtäävää koulutusta | 4 % |
En tiedä, mistä saisin tietoa opiskelusta | 3 % |
Opiskelusta ei ole minulle hyötyä | 3 % |
Muu | 9 % |
Teksti:
Hanna Koskenheimo
tiedontuotannon asiantuntija
Akavan Erityisalat
Palaa otsikoihin ›