Ajankohtaiset
Uudistettu työaikalaki vastaa muuttuvan työelämän tarpeisiin - ja jättää suuren vastuun työpaikoille
Eduskunta on hyväksynyt uudistetun työaikalain. Uusi laki tulee voimaan 1.1.2020. Edunvalvonnan päällikkö Helena Lamponen käsittelee artikkelissa uudistuneen työaikalain keskeisiä muutoksia.
Lakia sovelletaan sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Myönteistä on, että laki vastaa muuttuneisiin työntekomuotoihin ja työelämätarpeisiin. Uusi laki on kuitenkin monilta osin tulkinnanvarainen. Työpaikoilla on siksi suuri vastuu käytännön soveltamisessa.
Soveltamisala ja soveltamispoikkeukset
Asiantuntijat
ja esimiehet pysyvät laajasti työaikalain soveltamisen piirissä. Tämä on hyvä
pohja henkilöstön työaikasuojelulle työ- ja virkasuhdetyössä.
Ratkaistaessa
se, milloin on kysymyksessä työaikalain soveltamisen ulkopuolella oleva työ,
ratkaisevaa on tosiasiallinen työaika-autonomia. Työaika-autonomian edellytys
on, että palkansaaja voi täysin
itsenäisesti päättää työaikansa sijoittelusta sekä päivittäisestä ja viikoittaisesta
työajasta. Työntekijän työaikaa ei ennalta määritellä eikä hänen työajan
käyttöään valvota, minkä vuoksi työntekijä voi itse päättää työajastaan.
Työntekijälle ei ole tosiasiallisesti määritelty säännöllistä työaikaa, jota
hänen tulisi noudattaa.
Työaikalain
soveltamisen ulkopuolella on johtamistyö, jota arvioidaan tehtävien ja
työntekijän aseman perusteella, minkä lisäksi edellytetään työaika-autonomian
täyttymistä. Poikkeamismahdollisuus on suppeampi kuin nykyisessä laissa.
Keskeinen arvioitava kysymys on työntekijän tosiasiallinen asema ja tehtävät,
käytännössä se, missä määrin ja minkälaisin valtuuksin työntekijä osallistuu
organisaation tosiasialliseen johtamiseen. Soveltamisen ulkopuolella on samoin
johtamistehtäviin rinnastettavat itsenäiset tehtävät.
Työaikalain ulkopuolelle jääminen edellyttää työaika-autonomiaa. Edellytys on tulkinnanvarainen ja myös riippuvainen työnantajayhteisön koosta. Määrittelyssä piilee vaara, että vaikka keskijohto on lähtökohtaisesti työaikalain soveltamisen piirissä, osa keskijohtoon kuuluvista voi jäädä lain ulkopuolelle. Tämä on todettu hallituksen esityksessä erityisesti suurten organisaatioiden yksittäisten keskijohdon työntekijöiden osalta. Mitä pienempi yhteisö on kyseessä, sitä rajoitetumpi on se joukko, joka voisi jäädä työaikalain ulkopuolelle.
Eduskunnan työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta esitti mietinnössään viime hetken muutoksen työaikalain ulkopuolelle jäävistä töistä.
Kyseessä on työaikalain 2 §:n 1 momentin 4-kohta.
Valiokunta
totesi näistä töistä viittaamalla ensiksi ”tilanteisiin,
joissa työnantajan harjoittaman toiminnan ja tehtävän työn erityispiirteiden vuoksi työtä tehdään sellaisissa oloissa, ettei
voida katsoa työnantajan asiaksi valvoa siihen käytettävän ajan järjestelyjä.
Työn tekeminen kotona ei kuitenkaan sellaisenaan muuta työtä työaikalain
soveltamisalan ulkopuolella tehtäväksi työksi.” Valiokunnan mukaan
edellä mainituissa”erityispiirteissä
voisi olla kysymys esimerkiksi tilanteesta, jossa työ tehdään kokonaan tai
lähes kokonaan työnantajan valvonnan ulottumattomissa muualla kuin kiinteässä
toimipisteessä”. Ulkopuolelle voisi jäädä myös sellainen työ, joka on
luonteeltaan liikkuvaa tai jossa työaika määräytyy suurelta osin työntekijän suoraan asiakkaan kanssa
sovittujen aikataulujen perusteella. Esimerkkeinä työaikalain ulkopuolelle
jäävästä työstä mietinnössä mainitaan kauppaedustajaan rinnastettavassa
asemassa olevan työ tai kiinteistövälittäjän työ. Esimerkit ovat suppea otos
niistä työtehtävistä, joihin mietinnössä esitetyt uudet linjaukset sopivat.
Laajennus on
tulkinnanvarainen ja jättää liikaa liikkumavaraa yksittäisille työnantajille ja
työpaikoille. Kannamme huolta asiantuntijoiden asemasta tätä kohtaa
sovellettaessa.
Tämä uusi poikkeus johtaa työttömyysturvan saantia koskevaan ongelmaan. Tilanne koskee osa-aikalomautusta, osa-aikaistamista sekä kokonaan työttömiä. Ongelma syntyy, kun työttömyyspäiväraha on sidoksissa työtunteihin ja työnantajan direktioon tai sen mahdollisuuteen, mikä koskee kaikkia työsuhteisia. Edellä todettu ei toteudu, jos työntekijään ei sovelleta työaikalakia. Työttömyyspäivärahaa koskeva ongelma olisi vältettävissä vain, jos työaika on mainittu esimerkiksi työsopimuksessa tai jos työsopimuksessa viitattaisiin lakisääteiseen enimmäistyöaikaan. Kokonaistyöaikaa koskeva kirjaus ei ole riittävä.
Työaika uudessa laissa
Työaikaa on työhön käytetty aika paikasta riippumatta. Lain piirissä on siten etätyö, kuten kotona ja asiakkaan luona tehty työ sekä matkustettaessa työnantajan määräyksestä tehty työ. Työaikaa on myös se aika, jonka työntekijä on velvollinen olemaan työntekopaikalla välittömästi työnantajan käytettävissä.
Matkustamiseen käytettyä aikaa ei lueta työajaksi, ellei samalla ole kysymys työsuorituksesta. Kun on kysymys on vapaa-aikana matkustamisesta työasioissa, lain mukaan ”työnantajan velvollisuuteen ehkäistä työajan ulkopuolella tapahtuvaan matkustamiseen liittyvää liiallista rasitusta sovelletaan, mitä työturvallisuuslaissa ---- säädetään”.
Enimmäistyöaika on jatkossa ylitöineen keskimäärin enintään 48 tuntia viikossa neljän kuukauden aikana. Laskennallinen vuosittainen enimmäistyöaika pitenee nykyisestä 54 tunnilla.
Joustotyöaika
Uusi joustotyöaika vastaa hyvin monimuotoistuvan työelämän vaatimuksiin tietotyössä ja vaativassa asiantuntijatyössä. Joustotyöaika soveltuu myös muunlaisessa työssä, joka ei ole sidottu aikaan ja paikkaan. Joustotyöaikaa voidaan käyttää tehtävissä, joissa vähintään puolet työajasta on sellaista, jonka sijoittelusta ja työntekopaikasta työntekijä voi itse päättää. Työnantaja voi määritellä tehtävät ja tavoitteet, mutta työnteko ajoittuu ja sijoittuu pääasiallisesti työntekijän päättämällä tavalla.
Joustotyöstä työnantaja ja
työntekijä tekevät kirjallisen sopimuksen. Sopimus toimii samalla
työvuoroluettelona.
Joustotyössä viikoittainen työaika on keskimäärin enintään 40 tuntia neljässä kuukaudessa. Työntekijä voi sovituissa rajoissa määrätä työaikansa sijoittelun ja työntekopaikkansa. Työntekijällä ei ole päätösvaltaa työajan pituudesta, jota seurataan työntekijän oman ilmoituksen perusteella. Työnantaja vie työaikakirjanpitoon työntekijän ilmoittamina viikoittaisen työajan ja viikkolevon palkanmaksukausittain.
Joustotyösopimuksessa todetaan mahdollinen kiinteä työaika. Se voi olla enintään 50 % säännöllisestä työajasta. Kiinteää työaikaa ei saa sopia klo 23-06 välille; työaika voi vain tilapäisesti ajoittua näin.
Sopimuksessa todetaan päivät, joille työaikaa saa sijoittaa. Lähtökohtaisesti työaikaa sijoitetaan arkipäiville. On mahdollista sopia, että työtä tehdään useampana kuin viitenä päivänä tai vain neljänä päivänä viikossa. Jos työaikaa sijoitetaan sunnuntaille, tällöin ei pääsääntöisesti makseta korotettua palkkaa, paitsi, jos työnantaja edellyttää työn tekemistä sunnuntaina.
Sopimuksessa todetaan myös viikoittaisen vapaa-ajan sijoittaminen.
Viikkolevolla tarkoitetaan yhdenjaksoista vähintään 35 tunnin mittaista
lepoaikaa seitsemän päivän aikana. Vuorokausilepo
on joustotyöajassa lyhennettävissä 7 tuntiin työntekijän aloitteesta, ja
korvaavaa lepoaikaa laki ei edellytä annettavaksi.
Joustotyöajassa ylityön
syntyminen on poikkeuksellista. Joustotyöajassa lisä- ja ylityön tekemisestä on
nimenomaisesti sovittava.
Sopimuksessa todetaan myös sovellettava työaika joustotyösopimuksen
jälkeen. Sopimus on irtisanottavissa molemmin puolin kuluvaa tasoittumisjaksoa
seuraavan jakson lopussa.
Työaikapankki
Merkittävä
muutos on lakisääteinen työaikapankkijärjestelmä. Kyseessä on työ- ja vapaa-ajan
yhteensovitusjärjestelmä: työaikaa, ansaittuja vapaita ja vapaa-ajaksi muutettuja
rahamääräisiä etuuksia voidaan säästää ja yhdistää toisiinsa.
Työaikalain mukainen
työaikapankki on otettavissa käyttöön vaihtoehtona työehtosopimuksessa
sovitulle työaikapankille. Käyttöönotosta tehdään kirjallinen sopimus työnantajan ja
henkilöstöedustajan tai henkilöstöryhmän tai henkilöstön välillä. Sopimus sitoo
kyseistä ryhmää.
Sopimuksessa todetaan työaikapankkiin
siirrettävät erät sekä säästämisraja, joka ei saa kalenterivuoden aikana kasvaa yli 180 tunnilla, samoin työaikapankin lakkaamisesta ja tällöin erien korvaamisesta
sekä vapaan käyttämisen periaatteet ja menettelytavat. Työaikapankissa voi olla säästössä enintään työntekijän kuuden kuukauden säännöllistä työaikaa vastaava määrä.
Työntekijän suostumuksella, joka annetaan kutakin kertaa varten tai lyhyehköksi ajaksi kerrallaan, pankkiin on siirrettävissä:
- 1 aikaa, jota työntekijä tekee säännöllisen työajan lisäksi
- 2 liukumajärjestelmän tunteja enintään 60 tuntia neljän kuukauden seurantajakson aikana
- 3 lakiin tai sopimukseen perustuvia rahamääräisiä etuuksia ajaksi muutettuina: esim. lisä- ja ylityökorvauksia, sunnuntaityön korotusosa, korvaus viikkolevon saamatta jäämisestä, työajan lyhennysrahaa ja lomarahaa.
Siirrettyyn
erään sovelletaan työaikapankkijärjestelmän ehtoja.
Pankkiin ei
voida siirtää säännölliseltä työajalta maksettavaa palkkaa ja kulukorvauksia
tai korvausluonteisia saatavia. Rahamääräistä etuutta ei voi siirtää pankkiin
enää, kun se on erääntynyt
maksettavaksi.
Jos muuta ei ole sovittu, työntekijällä on oikeus saada vapaata vähintään kaksi viikkoa vuodessa. Jos vapaata on säästetty työaikapankkiin yli kymmenen viikkoa, työntekijällä on oikeus saada vapaana vähintään 1/5 kertymästä. Työntekijän vaatimuksesta vapaa on annattava seuraavan kuuden kuukauden aikana. Jos työnantaja määrää vapaan ajankohdan, työntekijällä on vaatiessaan oikeus rahakorvaukseen.
Liukuva työaika
Liukuvassa
työajassa työntekijällä on päätösvalta työajan sijoittamisesta sovittujen
rajojen puitteissa. Liukuma-aikaa käytettäessä voidaan siten lyhentää tai
pidentää vuorokautista työaikaa. Säännöllinen työaika on kuitenkin keskimäärin
enintään 40 tuntia viikossa.
Kun työnantaja on yhteistoimintalainsäädännön piirissä, liukuvan työajan
käyttöönotosta ja sen ehdoista neuvotellaan yhteistoiminnassa osana henkilöstö-
ja koulutussuunnitelmaa koskevia neuvotteluja.
Liukuvaa työaikaa käytettäessä sovitaan:
- yhdenjaksoinen kiinteä työaika,
- vuorokautinen liukumaraja ja liukuma-ajan sijoittaminen,
- lepoaikojen sijoittaminen sekä
- säännöllisen työajan ylitysten ja alitusten enimmäismäärä.
Vuorokautinen liukuma-aika on enintään neljä tuntia. Koko liukuma on käytettävissä esimerkiksi työpäivän alussa tai kiinteän työajan päättymisen jälkeen. Liukumaa voidaan käyttää niin, että kiinteän osan ja myöhemmän työn välillä on keskeytys tai esimerkiksi klo 20-22 välillä.
Seurantajakso on neljä kuukautta ja ylitysten enimmäismäärä on 60
tuntia ja alitusten enimmäismäärä on 20 tuntia seurantajakson päättyessä.
Liukuvaa työaikaa koskeva toistaiseksi voimassa oleva sopimus on
irtisanottavissa päättymään kulumassa olevan seurantajakson päättyessä.
Liukuvaa työaikaa käytettäessä lisä- ja ylityön tekemisestä on sovittava
erikseen.
Työntekijän pyynnöstä kertymävapaa on ”pyrittävä antamaan” kokonaisina
työpäivinä. Liukuvan työajan järjestelyssä vuorokausilepo on lyhennettävissä 7
tuntiin työntekijän omalla päätöksellä, ja lain mukaan korvaavaa lepoaikaa ei tällöin tarvitse antaa.
Varallaolo
Varallaolon
käyttöala on laajentunut sekä viestinnän tehtävissä että muussa
asiantuntijatyössä uusien viestintämuotojen vuoksi. Varallaolon aikana
työntekijän on oltava työnantajan käytettävissä niin, että hänet voidaan kutsua
työhön.
Työnantaja
ja työntekijä saavat sopia varallaolosta ja siitä maksettavasta
korvauksesta. Varallaolokorvauksen määrä
tai sen määräytymisperusteiden sekä varallaolon ehtojen on oltava työntekijän
tiedossa, kun sopimus tehdään. Tämä viimeinen kohta perustuu työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan mietintöön. Korvauksen määrässä on otettava huomioon varallaolosta työntekijän vapaa-ajan käytölle aiheutuvat rajoitukset.