Koulutuspoliitiset_tavoitteet

De utbildningspolitiska målen

De utbildningspolitiska målen

1. Offentlig finansiering är förutsättningen för en högkvalitativ utbildning

Offentlig finansiering är förutsättningen för en högkvalitativ utbildning, och det bör inte göras några fler nedskärningar på utbildningsområdet.


UKM ska styra den regionala utvecklingen av högskolor djärvare mot en effektivare högskolestruktur.


Studiestödssystemet ska förenklas.


Studerandehälsovårdens tjänster ska finnas jämlikt tillgängliga på universiteten och yrkeshögskolorna.


2. Kompetensbasering till högskoleutbildningens utgångspunkt

Högskolorna ska utveckla kompetensbaserade läroplaner som framhäver dialogen mellan studier och arbete.


Arbetslivskompetenser och karriärrådgivning måste på ett övergripande sätt inkluderas i högskoleutbildningen.


Förnyelsen av lärarnas kunnande måste säkerställas.


Identifieringen av kunnandet ska kopplas till undervisningen och tydliga principer för detta ska skapas.


3. Medborgarnas utbildningsmöjligheter ska få prioritet

Inlärning och utbildning ska ses som processer som pågår hela livet.


Övergångslederna mellan högskolor ska vara mer flexibla än förut.


Samarbetet mellan och forskningsområdena för universiteten, yrkeshögskolorna och forskningsinstituten ska göras tydligare.


Högskolesystemet som helhet ska utvecklas. Den nuvarande modellen ska behållas, men legislativa samarbetshinder mellan universiteten och yrkeshögskolorna ska avvecklas.


Med hjälp av olika linjer, som specialiseringsutbildningar, måste det vara möjligt att få utbildning till ett rimligt pris på ett rättvist sätt.


4. Specialområdenas framtid och kvalitet måste säkras

Prognosen av utbildningsmängder ska även omfatta specialområdena, och prognosen ska baseras på statistik, forskning och kvalitativ sysselsättning.


Högskolornas praktikpraxis ska förenhetligas.


Examensbenämningar ska informera om det kunnande och den behörighet de ger.


5. Språk- och kulturämnen som grund för allmänbildning

All undervisning och alla läromedel ska vara könsneutrala.


Man ska inte åsidosätta undervisningen av språk, samhällslära eller historia.


Internationell kompetens måste utnyttjas på utbildningssystemets alla nivåer.


Den grundläggande undervisningen ska stödja elevernas digitala färdigheter samt interaktions- och framställningskunskaper.