Kuntavaaliteema 3: Avoin hallinto ja strateginen viestintä

  • Voimaannuttava ja avoin hallinto on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja toimivien kuntapalvelujen edellytys.
  • Kuntahallintoa tulee toteuttaa ammattimaisesti valmistellen, strategisesti viestien ja tietoa palveluista on saatava omalla kielellä.
  • Työllisyys- ja maahanmuuttopalvelut on toteutettava hyvin valmistellen, johtaen, viestien ja yhdessä henkilöstön kanssa.

Julkisten palvelujen perustana on toimiva hallinto

Hallintolaissa määritelty hyvä julkinen hallinto on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja demokratian edellytys. Hyvä hallinto on kansalaisia kuuntelevaa ja osallistavaa, avointa ja läpinäkyvää sekä vaikuttavaa. Vain ammattimaisella hallinnollisella valmistelulla ja viestintälähtöisellä johtamisella voidaan saada aikaan kuntapalveluilla tavoiteltuja tuloksia.

Viestinnän oltava johtamisen ytimessä

Viestintäkulttuurin on läpileikattava koko kuntaorganisaatio luottamushallinnon tasolta työntekijöihin asti. Viestinnän on oltava päivittäisen kuntaviestinnän lisäksi myös osa päätöksentekoa ja johtamista. Vain näin onnistutaan saavuttamaan houkutteleva ja kiinnostava kuntabrändi sekä avoimesti kommunikoiva ja toimiva työyhteisö.

Kieli luo polun palveluihin

Elinvoimainen kunta osallistaa asukkaansa mukaan luomaan hyvinvointia. Digitalisaation mahdollisuudet on hyödynnettävä ihmiskasvoisesti niin, että lähtökohtana ovat kuntalaisten palvelutarpeet.

Työntekijöitä ja viranhaltijoita kannustetaan hallinnon avoimuuteen ja vuoropuheluun kuntalaisten kanssa. Vuoropuhelua on voitava käydä turvallisesti ilman pelkoa vihapuheesta tai häirinnästä.

Omalla äidinkielellä on suuri merkitys yhdenvertaisuuden ja vuorovaikutteisen hallinnon sekä kuntademokratian toteutumisessa. Kansalaisten osallistumista tuetaan kertomalla kunnan toiminnasta, päätöksenteosta ja palveluista eri kanavissa selkeässä muodossa, kiinnostavasti ja eri kielillä.

Ajantasaisia viestintämahdollisuuksia aktiivisesti hyödyntävä julkinen hallinto herättää luottamusta kuntalaisissa ja sidosryhmissä. Myös matalan kynnyksen kirjastoverkolla on merkittävä rooli kuntademokratian vahvistajana.

Avoin päätöksenteko edellyttää hyvää tiedonhallintaa

Avoimessa valmistelussa ja päätöksenteossa käsitellyn tiedon määrä on suuri. Siksi tiedon on oltava järjestettyä ja sen käyttöön on voitava palata helposti. Tämä edellyttää, että kunnan tiedonhallinnan on oltava ammattimaisesti hoidettua, järjestelmällistä ja jatkuvaa.

Työllisyys- ja maahanmuuttopalvelut hyvän hallinnon periaattein

Julkisen hallinnon on taattava kansalaisten tasa-arvoinen kohtelu historiallisen laajassa työllisyyspalveluiden uudistuksessa. Onnistuneen tuloksen avaimia ovat muutoksen riittävästi resursoitu ammattimainen valmistelu, johtaminen ja viestintä kansalaisille.

Hyvällä johtamisella, viestinnällä ja yhteistoiminnalla varmistetaan muutosta toteuttavan henkilöstön sitoutuminen ja hyvinvointi.

Opetushallinto mahdollistajana

Opetushallinto toimii kuntalaisten oppimisen ja osaamisen kehittämisen mahdollistajana kaikilla koulutuksen tasoilla. Myös kuntiin siirtyneet uudet työllisyyspalvelut linkittyvät tiiviisti osaamisen kehittämisen palveluihin. Hyvällä hallinnolla varmistetaan palvelujen yhdenvertainen saatavuus.