Hyvä ja saavutettava hallinto on toimivien palvelujen edellytys
Hyvinvointialue hyväksi työnantajaksi kaikille ammattiryhmille
Hyvinvointia ja terveyttä edistetään yhteistyöllä
Hyvinvointialueiden ja kuntien hyvinvointi- ja terveystyön (hyte) yhteys rakennetaan vahvaksi. Niistä muodostetaan kokonaisuus, jossa sekä kunnat että hyvinvointialueet voittavat.
Myös kuntien hyvinvointi- ja terveystyön kustannuksia tarkastellaan kuntien ja hyvinvointialueitten kokonaisuudessa. On tunnustettava kuntien hyte-työn merkitys ja huolehdittava sen rahoituksesta.
Kuntien kirjasto-, museo-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden merkitys hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä tunnistetaan ja hyödynnetään.
Rahoituksen perustaksi tarvitaan konkreettisia mittareita, jotka kuvaavat oikeudenmukaisesti kirjasto-, museo-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluiden terveyttä edistävää ulottuvuutta. Mittarit tulee luoda yhdessä alojen toimijoitten kanssa. Mittareita luotaessa tulee ottaa huomioon pitkäaikaiset ja välilliset vaikutukset. Tunnistetaan, että hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempaa kuin ongelmien korjaaminen jälkikäteen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatilliseen, terveyttä ja hyvinvointia edistävään yhteistyöhön tulee panostaa muun muassa suun terveydenhuollossa ja vanhustyössä. Suun terveydenhuolto ehkäisee suun ja muita sairauksia. Ehkäisevä työ on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempaa kuin ongelmien korjaaminen jälkikäteen.
Tunnistetaan järjestöjen ja kansalaisyhteiskunnan rooli hyvinvoinnin edistäjänä. Ratkaistaan sosiaalisia tai terveyden ongelmia ennakolta ennakkoluulottomasti ja eri toimijoiden yhteistyönä.
Hyvä ja saavutettava hallinto on toimivien palvelujen edellytys
Hyvä julkinen hallinto on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun edellytys. Hyvä hallinto on kansalaisia kuuntelevaa ja osallistavaa, avointa, ennakoivaa ja läpinäkyvää sekä vaikuttavaa. Vain ammattimaisella hallinnollisella valmistelulla voidaan saada aikaan hyvinvointialueen palveluilla tavoiteltuja tuloksia.
Hyvinvointialueen palveluja on kehitettävä aktiivisesti, asukkaita kuunnellen ja tulevaisuuteen katsoen. Digitalisaation mahdollisuudet on hyödynnettävä ihmiskasvoisesti niin, että lähtökohtana ovat asukkaiden palvelutarpeet.
Työntekijöitä ja viranhaltijoita kannustetaan hallinnon avoimuuteen ja vuoropuheluun asukkaiden kanssa.
Viestintään on panostettava ja huolehdittava kielellisten oikeuksien toteutumisesta. Palvelujen saavutettavuus ja hallinnon vuorovaikutteisuus edellyttävät hyvinvointialueiden omaa ammattimaista viestintää. Kansalaisten on saatava tietoa palveluista omalla kielellä.
Kilpailutettaessa hankintoja ja esimerkiksi asiantuntijapalveluja kuten tulkkausta tulee erityisesti huomioida palvelulta edellytettävä laatu.
Huolehditaan ammattimaisesta tiedonhallinnasta. Avoimessa valmistelussa ja päätöksenteossa käsitellyn tiedon määrä on suuri. Siksi tiedon on oltava järjestettyä ja sen käyttöön on voitava palata helposti. Tämä edellyttää, että hyvinvointialueiden tiedonhallinnan on oltava ammattimaisesti hoidettua, järjestelmällistä ja jatkuvaa.
Hyvinvointialue hyväksi työnantajaksi kaikille ammattiryhmille
Varmistetaan hyvällä johtamisella, esihenkilötyöllä, viestinnällä ja yhteistoiminnalla hyvinvointialueiden henkilöstön sitoutuminen ja työhyvinvointi.
Johtamiseen ja esihenkilötyöhön on varattava riittävät resurssit. Esihenkilöiden työhyvinvoinnista ja osaamisen kehittämisestä on huolehdittava.
Varmistetaan alusta asti asiantuntevat ja riittävät hallinnon ja tukipalveluiden resurssit, joilla tuetaan myös sosiaali- ja terveyshenkilöstön työtä ja työhyvinvointia.
Vastuullinen työnantaja arvostaa korkeakoulutettua osaamista myös oikeudenmukaisella palkkauksella. Vastuun, erityisosaamisen, joustamista edellyttävien sekä epäsäännöllisten työaikojen ja korkean koulutuksen tulee näkyä palkassa.