Koulutuspoliitiikassa tavoittelemme

1. Julkinen rahoitus on laadukkaan koulutuksen edellytys

  • Julkinen rahoitus ja toimivat rahoitusmallit ovat laadukkaan koulutuksen edellytys.
  • Pienten oppiaineiden tulevaisuus tulee turvata riittävän rahoituksen avulla.
  • Koulutusmäärien ennakoinnin tulee kattaa myös erityisalat ja ennakoinnin tulee perustua tilastoihin, tutkimukseen ja laadulliseen työllistymiseen.
  • Opintotukijärjestelmän tulee mahdollistaa opiskelijan toimeentulo erilaisissa elämänvaiheissa.
  • Jokaisen opiskelijan tulee saada apua opintojensa suunnitteluun ja ohjaukseen.

2. Teorian, käytännön ja työelämälähtöisyyden vuoropuhelu korkeakoulutuksen kivijalkana

  • Nykyinen järjestelmä, ns. duaalimalli tulee säilyttää, mutta korkeakoulujärjestelmää on kehitettävä kokonaisuutena ja yhteistyötä lisäten.
  • Korkeakoulujen tulee kehittää osaamisperustaiset opetussuunnitelmat.
  • Työelämätaitojen ja -yhteyksien, urasuunnittelutaitojen sekä uraneuvonnan tulee olla olennainen osa korkeakoulutusta.
  • Korkeakouluharjoittelut tulisi saada yliopistokoulutuksessa pakolliseksi.

3. Joustavat kouluttautumismahdollisuudet etusijalle

  • Tutkintoon johtavien koulutusten lisäksi tarvitaan kohtuuhintaista jatkuvan oppimisen ja muuttuvan työelämän haasteisiin vastaavaa koulutusta.
  • Osaamistili ja osaamisseteli uudeksi rahoituskanavaksi.
  • Osaamisen tunnistaminen tulee liittää opetuksen yhteyteen, ja tunnistamiseen tulee luoda selkeät kriteerit.
  • Korkeakoulujen välisten siirtymäväylien tulee olla entistä joustavampia.

4. Kieli- ja kulttuuriaineet yleissivistyksen ja ammattitaidon perustana

Perusasteen ja toisen asteen koulutuksen tulee säilyä yleissivistävänä.
Kielten, äidinkielen, yhteiskuntaopin ja historian opetukseen tulee panostaa kaikilla kouluasteilla.
Korkeakoulujen opiskelijahaku-uudistuksen vaikutuksia koulutukselliseen tasa-arvoon ja toisen asteen oppiainevalintoihin tulee arvioida kattavasti.